Achtergrond

Cutting Edge Festival zoekt volstrekt eigen opzet

In de Haagse regio lijkt de jazz ondanks het al geruime tijd geleden vertrokken North Sea Jazz weer te leven als nooit tevoren. Eén van de initiatieven is ProJazz, en een van hun producties is het Cutting Edge Festival, dat zich op zaterdag 12 november in Theater De Nieuwe Regentes afspeelt. Nicolle Leenhouwers, artistiek leidster van ProJazz en bevlogen jazzvrouw met een missie, vertelt erover.

Nicolle-Leenhouwers Cutting Edge Festival zoekt volstrekt eigen opzet
Nicolle Leenhouwers, artistiek leidster van ProJazz. Foto Jan Piet Hartman

Uiteraard over waar ProJazz voor staat. Daar heeft Nicolle Leenhouwers onmiddellijk een antwoord op. “ProJazz staat voor twee hoofddoelen. Er is nog steeds te weinig moderne- en cross-overjazz te vinden in Den Haag. Daarom hebben wij als mede initiator van het Haagse Jazz070 – waarover later meer – een samenwerkingsplatform waarbij we diverse muziekstijlen op de juiste podia aan elkaar koppelen. Kenmerkend voor ProJazz is dat wij optredens organiseren zonder te beschikken over een eigen podium. Daardoor kunnen we dus volop gebruik van de mogelijkheden die de diverse podia in de stad bieden.”

“Overkoepelend doel is dat wij daarbij werken aan de talentontwikkeling bij jonge jazzmusici. We bieden een podium, werken onder meer vanaf de prille start samen met het Koninklijk Conservatorium en willen het publiek vooral laten kennismaken met nieuwe wegen binnen de jazz en aanstormend talent.” Naast artistiek leidster Nicolle Leenhouwers beschikt ProJazz over zakelijk leider Perry Lehmann, een voltallig bestuur en tien tot vijftien vrijwilligers.

DEN HAAG JAZZSTAD?

Is Den Haag eigenlijk nog wel een jazzstad? Na het North Sea Jazz Festival is het voor het grote publiek stil geworden in de stad op het gebied van jazz. “Je hoort juist steeds meer jazz. Jazz is meer ‘booming’ dan ooit met veel nieuwe initiatieven op allerlei gebieden. Het grote publiek ziet dat wel degelijk. De grotere jazzfestivals in Den Haag hebben het moeilijk, dat is genoegzaam bekend. Toch is een gratis toegankelijk festival als Jazz in de Gracht juist weer een groot succes. Gelukkig zijn kleinere initiatieven, die weliswaar een kleiner publiek trekken, ook in Den Haag succesvol. Het State X New Forms in het Paard van Troje is daar een goed voorbeeld van.”

Playstation Cutting Edge Festival zoekt volstrekt eigen opzet
Van Binsbergen Playstation met leidster Corrie van Binsbergen op gitaar. Foto Gemma van der Heyden

Amsterdam heeft het Bimhuis en de NSJ Club, Rotterdam LantarenVenster en Bird. Maar wat heeft Den Haag dan aan jazzpodia? “Er is inderdaad niet echt één groot vast podium, maar er is wel de samenwerking met Jazz070 als virtueel podium. En vergeet niet dat de Regentenkamer toch al 26 jaar een podium biedt aan jazzmusici in de Hofstad. In Den Haag zijn volop iniatieven op jazzgebied, van traditionele oude-stijljazz tot ProJazz die juist de nieuwe of meer onbekende muziekstijlen onder de aandacht probeert te brengen. Maar om teveel versnippering te voorkomen en gezamenlijk sterk te staan is er in 2015 een samenwerking tot stand gekomen. Tussen podia enerzijds en programmeurs en initiatieven aan de andere zijde om collectief de jazzbehoefte in de Hofstad te dekken. Hierdoor kunnen we ook veel grotere acts binnenhalen doordat we de krachten bundelen. Initiatiefnemers van Jazz070 zijn het Paard van Troje, het Zuiderstrandtheater, Koninklijk Conservatorium en Prospero en ProJazz.”

VIERDE EDITIE

“Inmiddels zijn we met het Cutting Edge Festival aan de vierde editie toe. Na drie succesvolle opvoeringen in Theater Dakota werd het tijd voor een nieuwe inspirerende en uitdagende locatie. Vooral om te laten zien en beleven dat jazz uitstekend is te combineren met andere kunstvormen. En om het publiek kennis te laten maken met een mix aan nieuwere jazzstijlen. Maar zeker ook omdat we de charme van een klein festival willen behouden, want hier is wel degelijk behoefte aan.”

Naast een nieuwe locatie is er ook gekozen voor een andere periode. Er was een ‘Spring Edition’ en nu zitten we vol in de herfst. “En niet te vergeten een nieuw logo. Met ‘Experience Jazz’ als toevoeging erin. Met Cutting Edge willen we echt een totaal eigen opzet neerzetten. Ooit was het idee om er een soort rondreizend festival van te maken. We organiseerden een tweedaags festival bij de eerste editie en voor dit jaar hebben we door de nieuwe locatie meer mogelijkheden om uit te werken. Cutting Edge is en blijft dus vol in ontwikkeling om de nieuwe initiatieven een podium te bieden. Dit jaar hebben we niet alleen muzikale crossovers als muziekstroming, maar ook een samenspel met ‘jazz poetry’ waarbij geïmproviseerd wordt op de muziek. Er is een ligconcert waarbij de zintuigen weer heel anders geprikkeld worden. We hebben een literair onderdeel vanuit het boek ‘Grond’ gebaseerd op het leven van een jazztrompettist en we gaan aan de slag met dans.”

Gatecrash_foto-Merlijn-Doomernik Cutting Edge Festival zoekt volstrekt eigen opzet
Gatecrash van Eric Vloeimans moet een van de hoogtepunten worden van Cutting Edge Festival. Foto Merlijn Doomernik

“Alle acts hebben een duidelijke reden om hier een podium aan te bieden. Wil je echt eens wat anders zien dan is Van Binsbergen Playstation een must. Net als Jeroen van Vliet die solo komt spelen. Maar ook Icaraï, dat een cross-over tussen jazz en klassieke muziek brengt. En Grond van Wil Boesten is gewoon heel speciaal. Met onder andere Teus Nobel en Alexander van Popta die delen uit het boek muzikaal vertalen.”

ONDERSCHEIDENDER

“In de toekomst willen we nog onderscheidender programmeren en ook meer nieuwe en verrassende internationale artiesten hierheen halen, samen met Jazz070. Maar ook nog meer nieuwe samenwerkingsvormen tussen kunsten initiëren zoals we nu tijdens deze editie ook gaan doen. En vooral verder uitbouwen wat we de afgelopen vier jaar hebben ingezet: een podium bieden aan moderne jazz. Waarmee we Den Haag weer toe willen voegen aan de rij van vier grote Nederlandse jazzsteden.”

JAN PIET HARTMAN

Cutting Edge Festival
Theater de Nieuwe Regentes, Den Haag 12 november 2016

 www.projazz.nl

Vorig Artikel

Jheronimus Bosch donderend ten hemel gevaren

Volgend Artikel

Boosheid maakte van Paul Van Nevel expert oude muziek

Geen Reactie

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *