Achtergrond

Jasper van ’t Hof winnaar Buma Boy Edgar Prijs 2018

Pianist, toetsenist en componist Jasper van ’t Hof is winnaar van de Buma Boy Edgar Prijs 2018, de belangrijkste prijs op het gebied van jazz en geïmproviseerde muziek in Nederland. Hij wordt jaarlijks uitgereikt aan een musicus, die zich al geruime tijd onderscheidt door zijn opmerkelijke verdienste op creatief gebied, waarmee hij of zij een waardevolle bijdrage levert, of heeft geleverd, aan de Nederlandse jazz- en geïmproviseerde muziekscene.

Jasper-van-t-Hof-Boy-Edgarprijs-1-Foto-Gemma-van-der-Heyden-JazzNu.com_ Jasper van ’t Hof winnaar Buma Boy Edgar Prijs 2018
Jasper van ’t Hof

De jury van de Buma Boy Edgar Prijs verklaart dat ‘Van ’t Hof zich binnen alle stijlen, van freebop tot jazzrock, free-jazz en fusion heeft begeven en zich ook na vijftig jaar niet op een bepaalde richting laat vastpinnen’. Verder luidt de motivatie: ‘Jasper van ’t Hof verdient de prijs voor zijn imposante oeuvre, het resultaat van vijftig jaar professioneel musiceren. Zowel op piano als achter synthesizer en andersoortige keyboards heeft Van ’t Hof zich al decennialang bewezen als een genre-overstijgend instrumentalist en componist’.

ASSOCIATION P.C.

Jasper van ‘t Hof – hij wordt morgen 71 jaar – maakte vanaf het begin van zijn loopbaan deel uit van de Nederlandse geïmproviseerde muziekscene. Op 20-jarige leeftijd kreeg hij bekendheid via de jazzrockformatie Association P.C., afkortingen voor de naam Pierre Courbois. Meteen daarna maakte hij furore in het buitenland, onder andere met Archie Shepp en Charlie Mariano, met wie hij de succesvolle groep Pork Pie oprichtte. Van ‘t Hof was in de jaren tachtig een van de eerste Nederlandse musici die een verband legde tussen jazz en haar bakermat, Afrikaanse muziek. Met zijn groep Pili Pili trok hij die verbinding tussen twee culturen breed.

Jasper van ‘t Hof is wellicht in het buitenland bekender dan in eigen land. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat hem nu pas, na een halve eeuw, de Buma Boy Edgar Prijs wordt toegekend. Opmerkelijk, want de prijswinnaar heeft alle gebieden van de jazzmuziek bestreken: freejazz, jazzrock, andere fusionmuziek, bebop, pop en wereldmuziek, het kwam allemaal onder zijn handen vandaan. Daarbij had deze autodidact lang niet altijd andere musici nodig. Jasper van ‘t Hof heeft ook grote bekendheid verworven als solo-pianist en bespeler van kerkorgels.

Van ‘t Hof schreef ruim vijfhonderd muziekwerken en bracht ruim zeventig cd’s uit. Sinds twee jaar is hij vooral weer actief in Nederland. Hij speelt samen met altsaxofonist Paul van Kemenade en drumster Mariá Portugal. En daarbij betoont hij zich niet alleen de klavierleeuw zoals iedereen hem kent. Elektronica was jarenlang ook zijn ‘ding’, computers zijn er nadien bijgekomen. In een recent interview met JazzNu zegt Jasper van ‘t Hof in alle oprechtheid: “Ik begrijp niets van computers. De computertechniek is zodanig ontwikkeld dat ik ‘m niet begrijp. Een computer doet waar hij zelf zin in heeft. Een computer is voor mij een soort soep met heel veel balletjes en de balletjes die je nodig hebt moet je eruit zien te halen. Als je met de computer de bühne opgaat, dat gigantisch stuk chagrijn, prevel dan maar een soort schietgebedje. Want het gaat om twee dingen: een computer is eigenwijs en niemand heeft er verstand van.”

ONTWIKKELEN

Toch blijft Jasper van ‘t Hof zich ontwikkelen, al moet hij daar een altijd durende strijd voor voeren: “Ik ben van mening dat alles wat uit die dingen, elektronica en computers komt, geluid is dat ik nog nooit heb gehoord. Daarom is het gebruik ervan zo bepalend. Je moet een statisch machientje emotioneel laten reageren, dat conflict… Of ik soleer op de piano of met de computer maakt mij niets uit. Je moet altijd dynamisch blijven, de knoppen niet de overhand laten nemen, zelf de baas blijven.”

Jasper-van-t-Hof-Boy-Edgarprijs-2-Foto-Gemma-van-der-Heyden-JazzNu.com_ Jasper van ’t Hof winnaar Buma Boy Edgar Prijs 2018
Jasper van ’t Hof

De Buma Boy Edgar Prijs werd in 1963 in het leven geroepen als Wessel Ilckenprijs en werd in 1980 omgedoopt tot Boy Edgar Prijs. Vanaf 1992 ging de prijs verder als VPRO Boy Edgar Prijs. Sinds 2014 heet de prijs Buma Boy Edgar Prijs. Recente winnaars zijn Martin Fondse (2017), Wilbert de Joode (2016), Tineke Postma (2015), Jeroen van Vliet (2014) en Oene van Geel (2013).

Onderdeel van de prijs is een door Van ‘t Hof zelf samen te stellen concertavond op 6 december 2018 in het Bimhuis. Bij die gelegenheid zal hem de prijs, bestaande uit een geldbedrag van € 12.500 en een plastiek van Jan Wolkers, worden overhandigd.

De jury van de Buma Boy Edgar Prijs 2018 bestaat uit:
 Marcel Kranendonk, adviseur/producent/coach muziek Utrecht; Gijsbert Kamer, muziekjournalist de Volkskrant Amsterdam;
 Eddy Geerts, programmeur De Machinist en DJ Rotterdam en
 Herman te Loo, freelance journalist en programmeur Jazz Inverdan Zaandam.

RINUS VAN DER HEIJDEN
Foto GEMMA VAN DER HEYDEN

 

www.bumaboyedgarprijs.nl

 

Vorig Artikel

Zoeklicht op jazzy kant van het North Sea Jazz Festival

Volgend Artikel

Rudie Kagie herdenkt in boek heilsoldaten van de jazz

Geen Reactie

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *