Jazzahead! is de grootste jazzbeurs ter wereld. Foto Facebook Jazzahead!

Jazzahead! is een combinatie van een muziekvakbeurs, conferentie, muziekevenement en een showcasefestival ineen. En om het nog ingewikkelder te maken is het evenement in 2011 uitgebreid met een cultureel partnerlandprogramma en een clubnacht voor het grote publiek. Jazzahead! is daarmee een vierdaags feest voor professionals in de jazz geworden. Cd’s, lp’s en ep’s die nog niet eens zijn uitgebracht worden er in de schoot geworpen, inclusief info en individuele presentaties over nieuwe projecten. Al ruimschoots voordat het jaarlijkse Jazzahead! in Bremen op 27 april van start gaat, ontvangen de deelnemers mails van organisatie en mededeelnemers, met informatie en contactverzoekjes.

De vakbeurs is de uitgelezen plaats om de broodnodige internationale contacten op te doen of te onderhouden. Menige standhouder organiseert bovendien de nodige borreluurtjes met drankjes en hapjes uit de regio. En het netwerken gaat door in een enorme ruimte met meterslange rode sofa’s, een platen- en cd-stand, mobiele barretjes en een Haribokraampje in de naburige hal met het nummer 7.

Jazzahead! 2017 speelde zich af op vele locaties, onder meer in deze voormalige kerk. Foto Facebook Jazzahead!

Tijdens de persconferentie aan het begin van het festival vertelt projectmanager Sybille Kornitschky dat het dit jaar drukker is dan ooit. Vervolgens weet ze te vertellen dat het festival nu al in de boeken staat als het meest succesvolle sinds de eerste editie in 2006. Met maar liefst ruim drieduizend geregistreerde professionals uit zestig verschillende landen. Het aantal zal tijdens het festival nog oplopen. De laatste volledige dag van het festival is namelijk de drukstbezochte dag.

OPENINGSBIJEENKOMST

In een wat houterige openingsbijeenkomst ondervraagt Jazzahead!-projectmanager, chief executive en dagvoorzitter Sybille Kornitschky haar tafelgenoten, mede-organisatoren trompettist Ullrich Beckerhoff en muziekjournalist/producent Peter Schulze en de vertegenwoordiger van het partnerland, exportmanager Henna Salo, terwijl de journalisten, met een koptelefoon op het hoofd toeluisteren. Menige journalistenblik speurt rond naar bekenden en collega’s en zodra deze zijn gevonden, gaan de koptelefoons weer af en wordt de zaal verlaten. Het gaat immers om het netwerken. En zo verloopt het niet alleen tijdens deze bijeenkomst. Beckerhoff kan daar niet om treuren. Een goede kwaliteit van de jazz- journalistiek staat wat hem betreft bovenaan. “Aangezien jazz alleen een breder publiek krijgt als het op passende wijze wordt verslagen”, stelt hij tijdens de uitreiking van de German Jazz Journalist Award aan schrijver/journalist Martin Laurentius (The Jazz Thing).

Finland is dit jaar het partnerland. De bezoekers worden in de gelegenheid gesteld om, behalve van de jazzmuziek uit dat land ook te kennis te maken met het culturele en culinaire erfgoed. Het grootste jazzcongres ter wereld gaat echter niet alleen om nieuwe muziek uit Finland en Duitsland. Het gaat ook om de verspreiding en toekomst van jazz en improvisatie. De jazzconferentie gaat van start met een bijeenkomst waarin vijfhonderd kinderen met jazz worden geconfronteerd. Oftewel: Jazz in Kindergarten. “Kinderen in de kleuterleeftijd zijn een geweldig publiek. Ze zijn eerlijk en lopen gewoon weg als ze er niets aan vinden”, aldus Kornitschky.

Diaspora trad op in Theater Bremen. Foto Nikolai Wolff

Er is aandacht voor recente ontwikkelingen. Hoe is het gesteld met de streaming media? Voor een vrijwel lege zaal houdt de Duitse expert Oliver Schiller-Sittl een lezing, bestaande uit twee powerpointpresentaties, over het digitale bereik van de jazz. Hij toont de aanwezigen de nodige statistieken. Welke betalende Spotify-abonnee luistert naar welke muziek op welk moment van de dag? Van welk geslacht en welke leeftijd is deze luisteraar? Waar komt hij of zij vandaan en waar heeft deze persoon nog meer naar geluisterd? Het zijn vragen die de toehoorders schijnbaar niet interesseren, want de publieksmicrofoon blijft vrijwel onbenut en de laatste aanwezigen benen snel weg naar een volgende afspraak.

FINSE AVOND

Jazzahead! draait uiteindelijk om de muziek en die is ruimschoots aanwezig. Er is een Finse avond waar verschillende Finse artiesten de gelegenheid krijgen om hun kwaliteiten over het voetlicht te brengen. In zalen gevuld met jazzprofessionals kunnen ze hier laten zien wat ze waard zijn.

Op de tweede dag staat de European Jazz Meeting op het programma. Zestien uit driehonderd geselecteerde Europese bands krijgen hier op een van de drie podia een half uur de gelegenheid om zich te bewijzen voor een internationaal publiek. De Italiaanse contrabassist Rosario Bonacorsso is een van de zeven juryleden. “Het klinkt misschien vreemd, maar deze keer waren we het unaniem eens over onze keuze. Normaal gesproken wordt er in verschillende rondes gestemd, maar dat was nu niet nodig. Het zijn stuk voor stuk mensen die de jazz van nu uitstekend kunnen uitdragen.” Ook het Nederlandse Broken Brass Ensemble behoort tot de gelukkigen. De groep geeft een uitstekend bezocht, spetterend concert in het Schlachthof. Het ensemble dat naar eigen zeggen ‘het koper van New Orleans koppelt aan hiphop, funk, soul, dance (en nog veel meer)’ brengt het publiek in extase. Het bereik blijft niet beperkt tot de zaal. Het concert wordt namelijk uitgezonden op de Duitse radio en is terug te luisteren via de website van Jazzahead!

Het concert van Linear John in de Schwankhalle in Bremen. Foto Nikolai Wolff

Naast de Nederlanders staan er ook andere acts geprogrammeerd, waarin vernieuwing, enthousiasme en samenspel bovenaan staan. Zo is er het kwartet Klaro van de Amerikaanse drummer Drori Mondlak en de Oostenrijkse altsaxofoniste Karolina Strasmayer die met haar lyrische spel een brug slaat naar het vroege werk van het klassieke John Coltrane Quartet. Ook oudgediende Marilyn Mazur is aanwezig met haar ensemble Shamania, dat met een opzwepend percussiefeest menige slagwerker doet verstommen.

Hoewel het festival een grenzeloze programmering voorschotelt, krijgt ook organisator Duitsland de nodige aandacht. Op de een na laatste dag staan tijdens de German Jazz Expo acht – qua stijl en samenstelling enorm van elkaar verschillende – bands op het podium, zoals Niels Klein Tubes & Wires, het Eva Klesse Quartet en het Trio Elf. Het laatste gezelschap ontvangt na afloop van het optreden de Bremen Jazz Award 2016.

TUNESIË

Op de laatste avond zijn de landen buiten de EU aan de beurt. In de ‘Overseas Night’ staan bands uit Australië, Argentinië en Tunesië op het podium. De VS is met vier afgevaardigden oververtegenwoordigd. North Sea Jazz-programmeur Frank Bolder, jurylid van deze showcases mag de aankondiging doen van de jonge Chileense, al enige jaren in de VS wonende gitariste/vocaliste Camilla Meza en haar kwartet. Ze geeft vervolgens een indringende voorstelling waarin ze haar dubbeltalent schijnbaar moeiteloos benut om de zwoele Latijns-Amerikaanse parabels regelrecht naar het hart van de luisteraar te zenden.

Het Daniel Buch International Quartett speelde in Canova in Bremen. Foto Nikolai Wolff

En naast al deze concerten is er, voor de jazzprofessional die nog puf heeft, een Clubnight georganiseerd, waar in veertig clubs in en rond Bremen verschillende dj’s en muzikanten actief zijn. En ook Nederland is vertegenwoordigd. Ack van Rooijen staat op het podium van de hfk-jazzclub.

De meeste bezoekers van het congres zijn tijdens de Clubnight al vertrokken. Het overweldigende aanbod van muziek maakt dat er keuzes gemaakt worden. De vermoeidheid is bij musici, boekers, vertegenwoordigers van labels en festivals, aan het einde van de conferentie van het gezicht af te lezen. Tijdens een slecht bezochte slotbijeenkomst in de prille ochtend wordt aangekondigd dat Polen het nieuwe partnerland is. De meeste jazzprofessionals vernemen dit nieuws via social media en noteren met potlood de data van de editie van 2018 in hun agenda: 19-22 april.

ROBIN ARENDS

Jazzahead! 2017
Messe Bremen, 27-30 april 2017

 

www.jazzahead.de

 

Previous

Han Bennink dé promotor van de voorwaartse beweging

Next

De ongekende rijpheid van veertig jaar BassDrumBone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook