Cd-recensies

Ad Colen maakt zijn jazz op de wiekslagen van vogels

Saxofonist Ad Colen was als kind al uiterst geïnteresseerd in vogels en dan specifiek in hun geluiden. Als hij een net over de grens met België gelegen natuurgebied opzocht, was het vooral het ‘vogelorkest’ dat hem aantrok. Is het dan vreemd dat hij nu een cd heeft gemaakt, die vogelgeluiden als basis heeft?

Colen-A-birds-eye-view Ad Colen maakt zijn jazz op de wiekslagen van vogelsA bird’s-eye view heet het album, het bevat elf eigen composities van de leider, die elk aan de (fluitende) karakteristieken van een vogelsoort zijn ontleend. Bij elk van deze stukken geeft Ad Colen een persoonlijke toelichting. Dat geeft het bijzondere karakter van deze doorwrochte cd extra reliëf. Want elke soort heeft zijn eigen taal. Om in de woorden van Ad Colen zelf te spreken: “Kauwen kraaien krakende tonen en reageren waanzinnig ritmisch op elkaar, de bedachtzame uil, de kwetterende solist als de zwartkop, de kwetterende zang van de heremietlijster of de moderne klassieke melodielijn van de winterkoning.”

Met die kennis in het achterhoofd wordt het beluisteren van A bird’s-eye view bijna een beeldende gebeurtenis. Je hóórt de melodische lijn van de winterkoning, de eenvoudige tred van de boomkruiper en de middernachtelijke discussie van uilen in het bos. Niet omdat het authentieke geluid van de vogels wordt weergegeven, wel omdat dit de basis is waarop Ad Colen zijn prachtige composities heeft samengesteld.

Ad Colen zelf is een ondergewaardeerde saxofonist. Hij beheerst de sopraan-, alt-, tenor- en baritonsaxofoon; op dit album houdt hij het bij sopraan- en tenorsax. Colen heeft een doorontwikkeld, zelfbewust geluid, krachtig in alle registers van zijn instrumenten. Schitterend is hoe hij zijn medemusici leidt, hoewel daar meteen aan moet worden toegevoegd dat die leiding slechts bestaat uit minuscuul aangeven van thematische fragmenten. Ad Colen’s begeleiders gaan hun eigen gang, hun technische vaardigheden brengen verrassende ornamenten aan in het totaalgeluid. Een opmerkelijke keuze is die voor een cello; de jonge Rogier Hornman bespeelt die voorbeeldig. En trekt de muziek een stuk breder dan alleen jazz.

De keuze van de leider voor deze begeleiders is om door een ringetje te halen. Aan de muziek hoor je duidelijk af dat de vier musici de bedoelingen van de componist geheel doorgronden. Nergens hapert het geheel, nergens wordt twijfel toegelaten, nergens verzuimt het kwintet in elk stuk verrassende elementen in te bouwen.

A bird’s-eye view is daardoor even krachtig als de wiekslag van alle vogels die als voorbeeld hebben gestaan voor deze intrigerende cd.

RINUS VAN DER HEIJDEN

Colen – A bird’s-eye view
Eigen beheer

Ad Colen– tenor- en sopraansaxofoon, composities
Mike Roelofs– Fender Rhodes, Wurlitzer, piano
Rogier Hornman– cello
Dion Nijland– contrabas
Yonga Sun– slagwerk

www.adcolen.com

Vorig Artikel

Robin Verheyen met drie ensembles op Jazz Middelheim

Volgend Artikel

Start Jazz Middelheim 2018 vertroetelt jeugdig publiek

Geen Reactie

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *