Cd-recensies

Alune Wade en Harold López-Nussa meesters in het mixen

De Cubaanse (inmiddels) meesterpianist Harold López-Nussa en de Senegalese basgitarist/zanger Alune Wade ontmoetten elkaar voor het eerst toen Wade inviel bij een concert van de Cubaan in een dorpje in Duitsland. Onvoorbereid beklommen ze het podium en improviseerden noodgedwongen het hele concert.

alune-wade-voor-JazzNu Alune Wade en Harold López-Nussa  meesters in het mixenDat lukte wonderwel en de conclusie dat hun muzikantschap op elkaar aansloot, was snel getrokken. Maar bovendien legden hun inspanningen onweerlegbaar bloot dat er duidelijke muzikale lijnen zijn te trekken tussen de Cubaanse en Senegalese muziekcultuur. De slotsom was snel gemaakt: dit moest worden vastgelegd.

En dat is gebeurd. Op een gloednieuwe cd met de titel Havana-Paris-Dakar, waarop Alune Wade en Harold López-Nussa de spreekwoordelijke sterren van de hemel spelen. Ze hebben geput uit bestaand, bekend werk van anderen en eigen composities. Tot de eerste categorie behoren onder meer Petit Pays, groot gemaakt door Cesaria Evora, Aye Africa van Manu Dibango en Seydou van Salif Keita.

Het is verbazingwekkend te constateren dat Cuba en Senegal muzikaal bezien zo dicht bij elkaar liggen en zovele raakvlakken hebben. De mix die Wade en López-Nussa aanbrengen klinkt zo natuurlijk dat het lijkt alsof hier sprake is van één muziekcultuur. De stem van Alune Wade, met hetzelfde hoge register als van Youssou N’Dour, leidt in veel gevallen de muziek, maar Harold López-Nussa laat zich nergens onbetuigd. Opvallend is ook dat geen van beiden zich beperkt tot zijn eigen muzikale afkomst.

Havana-Paris-Dakar trekt regelrechte lijnen met jazz. De pianist kent wat dat betreft zijn klassieken. Zijn intermezzi op piano voegen nog meer swing toe aan de totaalklank. Waar ook jazzgitarist Wolfgang Muthspiel zijn steentje aan bijdraagt. Terwijl tegelijkertijd met wijdopen ogen naar sfeer, vrolijkheid en kenmerken van ieders muzikale teelt wordt gekeken. Belangrijkste punt van deze mooie cd is echter de volstrekte balans tussen twee verschillende muziektalen.

RINUS VAN DER HEIJDEN

 

Alune Wade & Harold López-Nussa – Havana-Paris-Dakar
WordVillage – distr. Harmonie Mundi
http://beneluxstore.harmoniamundi.com/havana-paris-dakar.html

Alune Wade – zang en basgitaar
Harold López-Nussa piano
Adel Gonzalez percussie
Ruy Adrian López-Nussa drums en bonga’s
Reinaldo Mellan trompet
Gasten: Adhil Mirghani cajun
Wolfgang Muthspiel, Hervé Samb en Amen Viena gitaren
Orchestra Aragon achtergrondzang
Sara Tavares zang
Aziz Sahmaoul percussie

Vorig Artikel

Bruuske heksenketel Ribot’s Ceramic Dog verpest humeur

Volgend Artikel

‘Polder’ van Guus Bakker levert vele verrassingen op

Geen Reactie

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *