Cd-recensies

Bram Stadhouders’ perfecte vrijage met de Rhapsody

Gitarist Bram Stadhouders bespeelt via zijn gitaar een mobiel dansorgel! Het was me nogal nieuws, toen eind 2016 bekend werd dat Bram Stadhouders een serieuze vrijage aanging met de Rhapsody, een immens mobiel dansorgel van de Brabantse familie Kelders. En wie nadien een concert bijwoonde van dit illustere duo, was verbijsterd over de mogelijkheden die zo’n dansorgel in zich heeft.

Bram-Stadhouders-Big-Barrel-Organ Bram Stadhouders' perfecte vrijage met de RhapsodyDit laatste behoeft enige nuancering. Dansorgels bestaan vanaf pakweg 1850, de meeste werden gebouwd tussen 1910 en 1930. Ze kwamen in enorme danszalen terecht, waar ze via orgelboeken de bekende feestklanken van die instrumenten voortbrachten. Dansorgels bergen onder meer accordeons, saxofoons en slagwerk en die kunnen via die orgelboeken allemaal tot klank worden gebracht. Maar Bram Stadhouders ging stappen verder. Met zijn gitaar stuurt hij de orgelpijpen en al die ingebouwde instrumenten aan. Dat gebeurt via het computersysteem MIDI, een interface die het mogelijk maakt mens en machine met elkaar te laten communiceren.

Daarmee worden ongekende mogelijkheden geschapen. Orgelboeken ‘draaien’ op erin gekapte gaatjes die aan een bepaalde snelheid zijn gebonden. Het MIDI-systeem reageert zoals elke computer op enen en nullen en daarmee kan de snelheid tot ongekende hoogten worden opgevoerd. Én hoeft de bespeler ervan niet via een vooraf vastgelegde partituur het orgel tot leven te wekken, maar kan ook uitwaaierend gaan improviseren. Bram Stadhouders benut die laatste optie ten volle. Niet alleen met die verhoogde snelheid, maar meer nog door het surplus aan noten dat MIDI hem biedt.

De cd Bram Stadhouders Big Barrel Organ is een weergave van de concerten die de gitarist met zijn nieuwe maatje Rhapsody gaf. Het speelplezier spat ervan af. Niet verwonderlijk, omdat hij al vanaf zijn kindertijd aan een dergelijk project wilde werken. Het is verbazingwekkend welk een professionaliteit de muziek op de cd ademt. De gitarist brengt een ongekende diversiteit aan klanken aan, die verder wordt versterkt door de mix van elektronische en akoestische geluiden. Logisch; je hoort de elektrische gitaar regelmatig – zij het vervormd – doorklinken in de machtige door lucht voortgebrachte klanken van de vijf ton wegende Rhapsody.

De registratie van de unieke samenwerking tussen gitaar en orgel – Bram Stadhouders weet zeker dat hij de ‘eerste danszaal orgel-gitarist is’ – brengt een cd voort, die je er automatisch toe brengt hem veelvuldig te beluisteren. Op gitaar is Bram Stadhouders al een duiveltje, hier hoor je hem in zes van de acht stukken op ingenieuze wijze een boog spannen tussen een ver verleden, het heden en zeker ook de toekomst. Twee stukken zijn gecomponeerd en ook hierin speelt virtuositeit de hoofdrol. Want of je nu wel of niet tegen de dwingende klanken van een orgel kunt, vakmanschap, fantasie en speeldrift overheersen. En dát zijn toch zaken die de ware muziekliefhebber voeden.

RINUS VAN DER HEIJDEN

Bram Stadhouders – Big Barrel Organ
Challenge Records

Bram Stadhouders – gitaar en dansorgel Rhapsody/ improvisaties en composities

www.bramstadhouders.nl

www.challengerecords.com

 

Vorig Artikel

Guus Janssen houdt van muziek met twijfels

Volgend Artikel

‘Sound of Europe’ nieuw jazzfestival in Breda

Geen Reactie

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *