Cd-recensies

Maarten Voortman Quintet doet bebop alle eer aan

De titel van de cd ‘Epilogue’ luidt in het Nederlands ‘Epiloog’. Had de laatste compositie in plaats van ‘El Pistolero’ maar zo geheten, want in dit stuk is alle kracht van het Maarten Voortman Quintet samengebald. Hoewel het begrip ‘pistool’ ook veel zeggingskracht heeft om de muziek van dit kwintet te karakteriseren.

Maarten-Voortman-Quintet Maarten Voortman Quintet doet bebop alle eer aanPianist Maarten Voortman heeft voor de (korte) cd Epilogue de zeven stukken zelf geschreven. Verwacht geen muzikale revolutie, wel uitstekend vakmanschap dat doorwrochte jazz oplevert. Stevig geworteld in de traditie van melodische en harmonische muziek, met voldoende ruimte voor aandacht trekkende improvisaties. Kortom: de bebop en zijn afgeleiden zijn Maarten Voortman niet vreemd.

Om zijn muziek te kunnen vertolken heeft Maarten Voortman – in 2016 cum laude afgestudeerde aan de masteropleiding van het Conservatorium van Amsterdam – gekozen voor de ‘klassieke’ kwintetvorm. Met twee saxofoons in de frontlinie – het had nog klassieker gekund met saxofoon en trompet, maar vooruit. In het slotstuk El Pistolero hoor je ten overvloede af hoe organisch deze muziek in elkaar steekt. De sopraan-, alt- en tenorsaxofoon betasten elkaar, draaien om elkaar heen en vloeien tenslotte in elkaar over. Waarbij toch nog sprake blijft van een zekere wedkamp, die de spanning in de muziek zeker ten goede komt.

Opvallend is de warme klank van de contrabas die nauw aansluit bij de lyrische inslag van Epilogue. Bespeler Hendrik Mueller legt daarmee een mooi een-tweetje uit naar de manifeste maar nergens overheersende aanwezigheid van slagwerker Ruud Voesten.

Wat deze cd zeker ook boven de middelmaat uittilt is het diverse oeuvre. In het openingsstuk I’m On A Boat herken je Caribische ritmes, verderop aan bebop ontleende samenklanken en steeds weer voldoende ruimtes voor de solisten om improviserend op vooral thema’s te preluderen.

Hetgeen een gestructureerde samenballing van melodieën oplevert, die gebed in ritmische en harmonische bouwstenen een ruim half uur lang de aandacht van de luisteraar gevangen houdt.

RINUS VAN DER HEIJDEN

Maarten Voortman Quintet – Epilogue
eigen beheer

Mo van der Does– altsaxofoon
Mathias van den Brande– sopraan- en tenorsaxofoon
Maarten Voortman– piano en composities
Hendrik Mueller– contrabas
Ruud Voesten– slagwerk

www.maartenvoortman.nl

Vorige bericht

Bert van den Brink en Philip Catherine: twee romantici

volgende bericht

Tegenstellingen tekenen Sal La Rocca Quartet

Geen reacties

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *