Cd-recensies

Rita Hovink krijgt nu de eer die ze meer dan verdient

Het is een dikke drie weken geleden dat een goede vriendin overleed. Bij haar afscheid werd ‘What A Wonderful World’ van Louis Armstrong afgespeeld. Een knellende gebeurtenis: na Armstrong een tijd niet te hebben gehoord, was diens ‘prachtige wereld’ de juiste karakteristiek om het te korte leven en de daarvan genoten vreugde van Joke te schetsen. Armstrong op zijn best, maar het had nog beter gekund als de qua bekendheid bij Armstrong in het niet vallende Rita Hovink diens ‘Wonderful World’ tijdens de uitvaart via de cd had mogen vertolken.

Rita-Hovink-Love-me-or-Leave-Me Rita Hovink krijgt nu de eer die ze meer dan verdientHierbij is de wens de vader van de gedachte, want who the hell is Rita Hovink? Ja, de zangeres van Laat Me Alleen. Maar dat is toch geen jazz? Nee, het album Love Me Of Leave Me echter, dat zojuist opnieuw is uitgekomen, wél. In tien stukken geeft de al in 1979 op 35-jarige leeftijd overleden zangeres een wel heel gedegen visitekaartje af. Met als vanzelf opdoemende conclusie: wat een jazzvocaliste is ons ontvallen.

Love Me Of Leave Me werd in 1969 opgenomen en uitgebracht in een oplage van vijfhonderd. Vrijwel vijfhonderd te veel, want de elpee werd nauwelijks verkocht. Jazz was in die jaren onverkoopbaar, behalve als je Rita Reys heette. Maar ook bij haar was vijfhonderd een reuze-oplage. De kracht van Rita Hovink werd pas later ontdekt: voor de elpee werd jaren na haar dood vlot een bedrag van vier-, vijfhonderd euro neergeteld.

Dat is niet verwonderlijk, want het is niet alleen de expressieve stem van de zangeres die het album huizenhoog verheft, zeker ook de begeleiders die haar in die tien stukken bijstaan: alle grote namen uit het toenmalige Nederlandse jazzcircuit waren tijdens drie opnamedagen in augustus 1969 in Hilversum present voor het in één keer op de plaat vastleggen van een verzameling composities van uiteenlopende componisten als Oscar Hammerstein, Peggy Lee, George David Weiss, Henry Creamer en ook John Lennon en Paul McCartney.

De elpee Love Me Or Leave Me is nu opnieuw uitgegeven, ook weer op vinyl, met daarbij gevoegd een cd die vijf extra nummers bevat. Het meer dan toe te juichen initiatief werd genomen door Frank Jochemsen, jazzkenner en mede-initiatiefnemer van het afwijkende platenlabel 678 Records. Jochemsen wist de hand te leggen op een deel van de inhoud van een doos op de zolder van Hovinks dochter Milou. Daarin zaten allerlei geluidsbanden en ook de originele mastertape van de opnamen uit zomer 1969. Na moeizame onderhandelingen met Universal Music, dat de licentie van de opnamen bezat, werd afgelopen voorjaar Love Me Or Leave Me heruitgebracht.

Vijftig jaar na dato is het vrijwel onbegrijpelijk dat de stem van Rita Hovink niet werd toegevoegd aan de toen nog kleine jazzscene van Nederland. De zangeres bezit een weemoedig timbre, beschikt over een bewonderenswaardige timing en kan vrijwel elk repertoire aan. Tot de extra nummers behoren onder meer I Feel The Earth Move van Carole King en Mr. Bojangles van Jerry Jeff Walker, popliedjes die door de stembehandeling van Rita Hovink duidelijk doorslaan naar jazz. Dat doet ook The Fool On The Hill van Lennon/McCartney.

Topper van Love Me Or Leave Me is ongetwijfeld Johnny Guitar. Rita Hovink vertolkt het met als begeleiding de gitaar van Wim Overgaauw. Het bezorgt je kippenvel. Met een aandoenlijk heesje in haar stem en een evenwichtige draagkracht als de zangeres naar de hoge regionen snelt, roept ze een diep emotionele sfeer op, gedrenkt in de weemoed en huilerigheid van zigeunerklanken. Met de vraag: wie windt de ander nu het meeste op: Rita Hovink of Wim Overgaauw. En After You’ve Gone wordt bij Rita Hovink geen dixielandversie, maar een slepende slowblues, onderstreept met vette accenten door de tenorsaxofoon van Harry Verbeke.

En dan is er natuurlijk nog What A Wonderful World, waarvan Hovink het ritme uiteen pelt, naar believen vertraagt en enigszins versnelt en daarmee deze jazzstandard volledig naar haar hand zettend.

Joke zal zeker blij zijn geweest met Louis Armstrongs versie, maar van die van Rita Hovink zou je welhaast zeggen dat die op haar lijf was geschreven.

RINUS VAN DER HEIJDEN


RITA HOVINK
‘LOVE ME OR LEAVE ME’

 Rita Hovink – zang
Wim Overgaauw – gitaar
Harry Verbeke – tenorsaxofoon
Thijs van Leer – fluit
Rob van Dijk – piano en orgel
Carl Schulz – vibrafoon
Jelle Kikkert – contrabas
Eric Gräber – drums

Extra nummers:

Rita Hovink – zang
Leo van Oostrom – alt-, tenor- en baritonsaxofoon
Ferdinand Povel – fluit en tenorsaxofoon
Fons Dierckx – trompet
Cees Smal – trompet en trombone
Joop Scholten – gitaar
Cees Schrama – piano, Hammondorgel en Fender Rhodes
Piet Hein Veening – basgitaar
Louis Debij – drums

uitgave van:

678 records

Vorige bericht

Ritmebewaker en swinger Ruud Jacobs overleden

volgende bericht

Ado Broodboom, een trompet en een ijzersterk instinct

3 Comments

  1. Karel de Beer
    26 juli 2019 at 09:02 — Beantwoorden

    Lekker gemaakt met een smeuïg verhaal over Rita Hovink, blijkt de heruitgave al uitverkocht (bij 678 Records). Is er nog een andere mogelijkheid om hieraan te komen?

    • 26 juli 2019 at 13:30 — Beantwoorden

      Beste Karel, dat weet ik niet. Ik neem aan dat je al contact hebt gehad met Frank Jochemsen? Groet van Rinus van der Heijden

    • Frank Jochemsen
      27 juli 2019 at 10:29 — Beantwoorden

      Hallo Karel,
      De LP is zeker nog te vinden bij diverse platenzaken; ik neem aan dat Concerto nog een voorraad heeft, zaken van de PLATO-keten ook. Anders bol.com of discogs.
      Wij konden ook niet vermoeden dat het zo snel zou gaan.
      Hartelijks, Frank Jochemsen

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *