Concertrecensies

Beets en Rosenberg experimenteren er op los

Beets-meets-Rosenberg.-Foto-Tom-Beetz Beets en Rosenberg experimenteren er op los
Martin Limberger, Frans van Geest, Stochelo Rosenberg en Peter Beets bemannen het project ‘Beets Meets Rosenberg’.

Vorig jaar verscheen de enthousiast ontvangen cd ‘Django Tribute’ van Peter Beets en Stochelo Rosenberg. Live was het soms moeilijk om beiden tegelijk op het podium te krijgen en werd Stochelo Rosenberg vervangen door Paulus Schäfer. Ook goed, maar Rosenberg blijft nog even de beste levende gypsy gitarist. De Verkadefabriek bood een uitgelezen mogelijkheid om dit gouden duo in het echt te horen.

 

Martin-Limberger-en-Stochelo-Rosenberg.-Foto-Tom-Beetz Beets en Rosenberg experimenteren er op los
Martin Limberger speelt ritmegitaar en Stochelo Rosenberg leadgitaar.

Het optreden in een strak uitverkochte Jazz Factory was voor musici en publiek een feestelijke ervaring. Beets voelde dat dit een jazzpubliek was waarbij hij het experiment aandurfde. Hetzelfde gold voor Rosenberg. Het programma was voor een deel hetzelfde als van de cd, maar de muziek was onvergelijkbaar. Beets en Rosenberg weken af van de gebruikelijke gypsyroutine. Als ze elkaar uitdaagden mocht het best wel eens mis gaan. Niemand die het hoorde. Iedereen zat op het puntje van zijn stoel en zoog het gevoel dat er iets gebeurde, in zich op.

Frans-van-Geest.-Foto-Tom-Beetz Beets en Rosenberg experimenteren er op los
Frans van Geest zorgde met Martin Limberger voor opzwepende ritmes.

Peter Beets zat niet alleen op de pianokruk maar ook op zijn praatstoel. Hij gaf een soort mini-college over Chopin, liet de verschillen van het origineel en de jazzversie daarvan horen, waarbij Rosenberg en ritmegitarist Martin Limberger deze informatie geduldig over zich heen lieten komen. Deze mannen spelen geen Chopin maar zichzelf. Of het nu om de hits van Django Reinhardt of Chopin gaat, het zal hen worst wezen.

 

Beets-meets-Rosenberg-2-.-Foto-Tom-Beetz Beets en Rosenberg experimenteren er op los
Peter Beets en zijn kwartet maakten het publiek dolenthousiast.

Zij spelen vanuit hun hart met hetzelfde gemak waarmee ze ademen. Dat deden ze in gevoelige ballads en ook in razendsnelle nummers die uitmondden in een muzikale 100 meter met vliegende start. Overigens vond Limberger dat het als het aan hem had gelegen best nog wel een stukje sneller had gekund. Er blijven dus records te verbeteren. “Heerlijk dat er geen drummer bij zit”, verzuchtte Beets. Was ook niet nodig met het opzwepende ritme van Limberger en bassist Frans van Geest, en met de acht voeten van de musici die luid mee stampten met het ritme.

Beets-meets-Rosenberg-3-.-Foto-Tom-Beetz Beets en Rosenberg experimenteren er op los
Stochelo Rosenberg ontdeed de Django Reinhardt-compositie ‘Nuages’ van honderden clichés. Op de achtergrond Frans van Geest en naast hem Peter Beets.

In deze vrije experimentele sfeer waar alles kon, was het juist het meest versleten Reinhardtnummer Nuages dat de diepste indruk maakte. Stochelo opende met een onnavolgbare instant-compositie die op zichzelf geen relatie met dit bekende nummer leek te hebben, tot het daar soepel in gleed en hij de honderden clichés die dit nummer kent allemaal wist te omzeilen. Hij kwam los van Reinhardt en maakte er puur Rosenberg van. Geweldig hoe Beets daarbij met een pompende linkerhand de geest van Erroll Garner wist op te roepen. Een staande ovatie van het dolenthousiaste publiek na afloop was hun beloning.

Tekst en foto’s TOM BEETZ

 

JAZZ FACTORY – BEETS MEETS ROSENBERG

Verkadefabriek Den Bosch, 12 januari 2020 

Peter Beets – piano
Stochelo Rosenberg – gitaar
Martin Limberger –  ritmegitaar
Frans van Geest – contrabas

 

JAZZ FACTORY

Vorige bericht

Ad Colen met muzikale vogelgeluiden op podium

volgende bericht

Halve finalisten Maastricht Jazz Awards bekend

Geen reacties

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *