Concertrecensies

Mondriaan Jazz Festival kleurt weer buiten lijntjes

Brooklyn-Raga-Massive-featuring-Eric-Vloeimans_20181013_EWS7627_PHOTO-©-EDDY-WESTVEER Mondriaan Jazz Festival kleurt weer buiten lijntjes
Brooklyn Raga Massive trad op met als gast Eric Vloeimans.

Met pas de tweede editie van het ‘cutting edge’ Mondriaan Jazz Festival heeft het evenement aangetoond dat het volwassen is, een rijke afwisseling kent en het publiek de weg naar de Hofstad laat vinden. Mondriaan Jazz is nu al onderdeel van de rijke traditie aan jazzfestivals die Den Haag kent. Denk daarbij aan het North Sea Jazz Festival, The Hague Jazz en PureJazz. Ze overleefden geen van alle in Den Haag, maar Mondriaan Jazz heeft zich naar het zich laat aanzien, rotsvast genesteld. Met speelplaatsen aan twee kanten van de Prinsegracht boden Het Paard van Troje, kortweg Paard en In het Koorenhuis volop plaats aan onontdekt talent en op doorbreken staande nieuwe groepen.

Shai-Maestro_20181012_EW44075_PHOTO-©-EDDY-WESTVEER Mondriaan Jazz Festival kleurt weer buiten lijntjes
Shai Maestro verzorgde met zijn trio het openingsconcert.

In de theaterzaal van het Koorenhuis met honderdtwintig zitplaatsen verzorgde het Amerikaans-Israëlische trio van Shai Maestro op vrijdagavond het openingsconcert. Shai Maestro bracht onlangs zijn eerste cd uit op het prestigieuze ECM-label, maar alweer zijn vierde op rij. Toch had het trio voor deze avond geen speellijst en zag het wel waar de muziek hen zou brengen. Onderlinge interactie tussen de muzikanten is bij dit trio essentieel, en ook het contact met het publiek in de uitverkochte zaal bleek belangrijk. De jarige contrabassist Barak Mori werd spontaan toegezongen en later tijdens een improvisatie mondde een organisch ontstane, vocale publieksinbreng uit in een echt koor. Het hechte trio van Maestro met Ofri Nehemya op drums speelde ingetogen, vrij, opzwepend, avant-gardistisch en mocht het podium niet verlaten zonder een toegift.

Gard-Nilssen-Cortex_20181013_EW44227_PHOTO-©-EDDY-WESTVEER Mondriaan Jazz Festival kleurt weer buiten lijntjes
Gard Nilssen is de drummer van Cortex.

THE NECKS

Het eerste concert op vrijdagavond en het laatste (zaterdag na middernacht) op dit podium konden nauwelijks grotere tegenpolen zijn. Het Australische cultensemble The Necks sloot zich geheel af op het podium. Pianist Chris Abraham zat met zijn rug naar drummer en percussionist Tony Buck en ook met Lloyd Swanton op contrabas was geen oogcontact. Met het publiek is er pas contact na afloop van het concert. The Necks speelde één set en één nummer. Het begon met weinig en zwol aan naar heel veel,  om uiteindelijk helemaal op te lossen.

Intuïtief samenspel van repetitieve percussie, pianoakkoorden en gestreken en geplukte bas leidden tot dissonante, onheilspellende en apocalyptische muziek. Je kreeg het ongemakkelijke gevoel dat er op afstand een planeet de aarde langzaam maar zeker naderde en alles en iedereen in zijn kracht en massa ging vernietigen. De massieve kolos eindigde als een zandkorreltje. Het gevaar was geweken en het concert zat er op.

Marc-O’Reilly-X-Jasper-Høiby_20181013_EW44190_PHOTO-©-EDDY-WESTVEER Mondriaan Jazz Festival kleurt weer buiten lijntjes
Marc O’Reilly vormde een gelegenheidsduo met Jasper Høiby.

In de Grote Zaal van het Paard stonden bij het eerste concert stoelen om zittend te kunnen genieten van Brooklyn Raga Massive, met als speciale gast trompettist Eric Vloeimans. Jazz en Indiase klassieke muziek hadden improvisatie als gemeenschappelijke eigenschap. De samenwerking met Eric Vloeimans leek misschien wat gezocht, maar paste goed in het groter geheel. Je voelde en hoorde de Indiase klassieke muziek en het samenvloeien daarvan met jazz. Geredigeerde stukken van John Coltrane en Alice Coltrane leverden samen met de raga’s prachtige momenten op, die Mondriaan-proof zijn.

WONDERMUZIKANT

Wie op tijd de zomerse Prinsegracht wist over te steken kon nog toegang krijgen tot het concert van het Ambrose Akinmusire Quartet. Deze wondermuzikant weet met zijn divers, experimenteel en nieuw werk altijd te boeien. Zijn instrumentbeheersing is fabelachtig. Maar imponeren is voor deze Monk-competitiewinnaar (2007) geen doel op zich, want zijn techniek staat in dienst van de muziek. Met pianist Sam Harris, bassist en Harish Raghaven en meesterdrummer Justin Brown speelde hij nieuw werk van Origami Harvest, maar ook ouder repertoire.

Marcus-Gilmore-‘Silhouwav’_20181013_EW44150_PHOTO-©-EDDY-WESTVEER Mondriaan Jazz Festival kleurt weer buiten lijntjes
Marcus Gilmore trad aan met zijn groep Silhouwav.

Van het ene  kwartet naar het andere. In het Paardcafé speelde Nate Wood Four, met Nate Wood solo op zang, toetsen, bas en drums. Er waren geen overdubs; alles ontstond ter plekke. Datzelfde Paardcafé bood ook plaats aan het als gelegenheidssamenwerking ontstane duo van de Ierse gitarist/zanger Marc O’Reilly en de Deense contrabassist Jasper Høiby. Een mix van volksliedjes op gitaarmuziek en lyrische basklanken is niet het eerste waar je aan denkt bij ‘cutting edge’, maar het leverde aangenaam opwindende muziek op.

Cortex_20181013_EWS7682_PHOTO-©-EDDY-WESTVEER Mondriaan Jazz Festival kleurt weer buiten lijntjes
Cortex wordt gevormd door trompettist Thomas Johansson, contrabassist Ola Høyer, tenorsaxofonist Kristoffer Alberts en drummer Gard Nilssen.

De Noormannen van Cortex mochten later op de avond het Paardcafé afsluiten met hun aanstekelijke Avant-Garde Party Music, zoals ook de titel van hun laatste album luidt. Gewoon lekker keiharde, rechtop swingende bebop. De energieke drummer Gard Nilssen was niet de enige die niet zo goed stil kon zitten.

Spirit-Fingers_20181013_EW44173_PHOTO-©-EDDY-WESTVEER Mondriaan Jazz Festival kleurt weer buiten lijntjes
Spirit Fingers bestaat uit pianist Greg Spero, basgitarist Hadrien Feraud, gitarist Dario Chiazzolino en drummer Mike Mitchell.

SPIRIT FINGERS

In het Koorenhuistheater waren nog meer juweeltjes geprogrammeerd. De jonge Amerikaanse groep Spirit Fingers van pianist Greg Spero liet virtuoze, prikkelende en poppy improvisaties horen met een ritmische groove, die door de snelle loopjes soms aan Mahavishnu Orchestra deden denken. Het Noorse Time Is A Blind Guide op hetzelfde podium rond slagwerker Thomas Strønen liet onder andere horen hoe whisky klinkt in How Whisky Sounds. Hier was sprake van verstilde,  kleurrijke en filmische muziek met inspiratie uit Noorse volksliedjes, met prachtig pianospel van Ayumi Tanaka.

Time-is-a-Blind-Guide_20181013_EWS7691_PHOTO-©-EDDY-WESTVEER Mondriaan Jazz Festival kleurt weer buiten lijntjes
Time is a Blind Guide kwam vanuit Noorwegen naar Den Haag.

De schaalgrootte van de festivalplek maakt het mogelijk veel concerten te bezoeken. Er zijn overal muzikanten in huis; niet alleen op het podium en dat leverde een aangename en familiale sfeer op. Familieleden op andere podia waren ons even lief, maar die hebben we niet of nauwelijks kunnen begroeten. En over familie gesproken; de kleinzoon van drumlegende Roy Haynes was ook in huis. Drummer Marcus Gilmore etaleerde een mix van stijlen met zijn ensemble Silhouwav. Hiphop, soul, latin, cubop en dance ontbraken niet in het muzikale vocabulaire van de groep.  Met de toetsenisten David Virelles en Masayuki Hirano (BigYuki) en gastmuzikant Casey Benjamin op altsaxofoon, vocoder en synthesizers.

Veel elektronische technieken en hoogstandjes waren er ook bij Frank ‘Binkbeats’ Wienk, Niels Broos en Lars Hornveth, die een wereldpremière mochten brengen. Een imposante verzameling inheemse en exotische instrumenten en speeltjes werd gehanteerd en dat leverde een mix op van electronic dance, psychedelische soundscapes en indrukwekkende eclectische is-dit-nog-jazzmuziek op.

Makaya-McCraven-‘Universal-Beings’_20181013_EW44271_PHOTO-©-EDDY-WESTVEER Mondriaan Jazz Festival kleurt weer buiten lijntjes
Makaya McCraven en de formatie Universal Beings.

MAKAYA MCCRAVEN

Makaya McCraven serveerde met zijn Universal Beings het grand dessert van MJAZZ18 uit op het grote Paardpodium. Een indrukwekkend tableau van muzikanten, speciaal voor deze gelegenheid samengebracht. Met Ben LaMar Gay (cornet, effecten), Soweto Kinch (sax, spoken word), Jeff Parker (gitaar), Brandee Younger (harp), Miguel Atwood-Ferguson (viool) en Junius Paul (contrabas) werd een geflambeerde mix van stijlen uit de Chicago avant-garde het Paard binnen gereden.

Makaya-McCraven-‘Universal-Beings’_20181013_EW44262_PHOTO-©-EDDY-WESTVEER Mondriaan Jazz Festival kleurt weer buiten lijntjes
Makaya McCraven is leider en drummer van Universal Beings.

Het Mondriaan Jazz Festival 2018, in de wandelgangen ook al Mike Jazz genoemd (een variant op de naam van programmeur Mike Bindraban) mag terugkijken op een volwassen tweede editie met veel variatie en ook een brede publieke belangstelling. Organisator Bindraban was dan ook dik tevreden.

Tekst en foto’s EDDY EN ELLA WESTVEER

Mondriaan Jazz Festival
Paard en Koorenhuis Den Haag, 12 en 13 oktober ’18

Optredens van o.a. Shai Maestrio Trio, The Necks, Brooklyn Raga Massive met Eric Vloeimans, Ambrose Akinmusire, Nate Wood Four, Marc O’Reilly en Jasper Høiby, Cortex, Spirit Fingers, Time Is A Blind Guide, Marcus Gilmore en Silhouwav, Frank ‘Binkbeats’ Wienk, Niels Broos en Lars Hornveth, Makaya McCraven en Universal Beings.

 

www.mondriaanjazz.nl

Vorig Artikel

Lucy Woodward strijkt neer in België en Nederland

Volgend Artikel

Adverteren op JazzNu

Geen Reactie

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *