Interviews

Crowdsurfen op jazz, dát is het verschil bij Marutyri

Marutyri, deze jonge band lijkt de opbouw van haar naamsbekendheid gedegen aan te pakken. Ook als je niets hebt met de muziek die deze musici spelen, lijk je er toch bijna niet omheen te kunnen. Regelmatig te zien bij DWDD, als sessiemuzikanten, als begeleiders van vocale artiesten. Met als recent hoogtepunt een optreden waarbij Voice of Holland-deelnemers Maan en Ivan Peroti ‘Where The Wild Roses Grow’ ten gehore brachten. Een veel gedeeld item in social-medialand was het gevolg. 

webMarutyri_interview_20160329_Jan_Piet_Hartman_2 Crowdsurfen op jazz, dát is het verschil bij Marutyri
Rick van der Ouw, Maurice Slot, Thijmen Oberink en Ruud van Halder vormen samen Marutyri.

Tot voor kort deed de band zelf zijn reserveringen, website en promotie. Inmiddels is dat deel uit handen gegeven aan een professionele partij, iets wat de band vooralsnog geen windeieren lijkt te leggen. Daar waar deze jonge muzikanten optreden wordt de vergelijking met Snarky Puppy gemaakt. Maar ook Electro Deluxe, Herbie Hancock en Jamiroquai worden in een adem genoemd. “Logisch”, volgens Rik van der Ouw, basgitarist en bandleider. “Immers, we staan in een zelfde soort bezetting op het podium, doen instrumentaal ons ding. Maar qua muziek zijn we juist veel meer Herbie Hancock, Roy Hargrove. Maar ook Stevie Wonder en Earth, Wind & Fire. We zijn een fusion van stijlen, zonder dat gladde wat fusion vaak zo eigen is.”

Niet alleen de muziek is fusion, de noemer ‘Rotterdamse band’ is dat minstens net zo. De muzikanten komen van alle windstreken; uit het ‘Groene Hart’, maar ook Salland, Twente en Delfland zijn van de partij. Zo ook België en Griekenland, kortom met de invloeden van buitenaf zit het wel goed.

web4Marutyri_Thijmen_Oberink Crowdsurfen op jazz, dát is het verschil bij Marutyri
Thijmen Oberink

Op de vraag wie dan de persoonlijke helden van de verschillende muzikanten zijn, komt eigenlijk een voorspelbaar antwoord. Zo is Ruud van Halder (gitaar) tot zijn komst naar Rotterdam liefhebber geweest van John Mayer, The Yellowjackets en Robben Ford. Maar ook van Joe Bonamassa. Waar toetsenist Thijmen Oberink juist voorkeuren aan de dag legde voor Toto, Chicago en Earth, Wind & Fire. Basgitarist Rik van der Ouw was eigenlijk helemaal niet zo bezig met bassisten. Heeft een voorliefde voor klassieke muziek (Debussy) en oude soul en disco zoals van de Crusaders, Stevie Wonder en Earth, Wind and Fire. Terwijl de echte fusionman in het gezelschap drummer Maurice Slot is. Naast, alweer, Robben Ford, Toto en Steve Gadd is hij degene die Marutyri deze kant op heeft gestuwd.

Wat zijn hun vroege invloeden van huis uit geweest? De bandleden struikelen verbaal bijna over elkaar heen om antwoorden te geven. Bijna iedereen is van huis uit wel besmet met het bespelen van een instrument. Was het niet via vader of moeder dan wel via opa of oma. Van kerkorgel spelen aan het eind van de dienst tot meeluisteren naar klassiek, The Who (Tommy) en The Beach Boys. Van een trompet spelende moeder tot een klassieke hoorn.

web5Marutyri_Rik-_van_der_Ouw Crowdsurfen op jazz, dát is het verschil bij Marutyri
Rik van der Ouw

Hoewel pas kort bezig als Marutyri, kennen deze mannen elkaar sinds ongeveer 2011 en spelen ze sindsdien samen. Omdat ze ook in hetzelfde huis wonen heeft er een kruisbestuiving van muziekvoorkeuren plaatsgevonden. Waarmee een stevige basis voor de door hen zelf als ‘instrumentale jazzfunk fusion’ omschreven muziek is gelegd. Eerst met (Jared) Grant, voornamelijk funk en soul, maar na diens vertrek als zelfstandige band en instrumentaal. Vooral in de periode rondom het afronden van de opleidingen die de verschillende leden aan Codarts, het Rotterdams conservatorium, gevolgd hebben. Zoals zij zelf samenvatten “was de muzikale voorkeur van de een, een eye-opener voor de ander. Hebben zij hun gezamenlijke voorkeuren laten uitgroeien en daar Marutyri op gebouwd.”

Muziek die door de leden zelf geschreven en gecomponeerd wordt. Waar voor het leeuwendeel Rik van der Ouw zorgt, vanaf piano en de anderen vaak stukken aandragen die gezamenlijk worden uitgebouwd. Muziek met een vaak klassieke opbouw, muziek met ‘een kop en een staart’ waardoor je het hele nummer live moet spelen en niet op twee akkoorden kunt blijven doorgaan. Zoals de bandleden zeggen:  “‘Prog-fusion’ maar dan met de ‘prog’ van geprogrammeerde fusion en gecomponeerd vanuit klassieke muziek met de opbouw van een popsong”. Het binnenkort te verschijnen album Inner Movements heeft het volgens de bandleden allemaal in zich. Voor de gelegenheid aangevuld met strijkers en gastmusicus Benjamin Herman. Waar de strijkers in het ene muziekstuk de blazerssectie ondersteunen, zijn ze in een ander stuk leidend in het intro of elders weer gebruikt om “het geluid dikker te maken”. Kortom, het wekt verwachtingen.

web3Marutyri-ft-Benjamin-Herman Crowdsurfen op jazz, dát is het verschil bij Marutyri
Marutyri met op de voorgrond Benjamin Herman.

Wat is bij jullie volgende album anders? 

Duidelijk is dat de heren hier even over na moeten denken, immers het nieuwe album is nog niet eens uit. Ze haasten zich dan ook om te zeggen dat ze erg tevreden zijn met het album tot nu toe. “Maar voor een volgend album gaan we toch weer teruggrijpen naar meer live-opnames. Nog meer samenspelen dan nu het geval was. Maar wel met hetzelfde productieteam en in dezelfde studio, want dat was super.”

Er staan optreden gepland in Nederland, België, een festival in Duitsland. En dan, waar lokt de horizon? 

“Concreet hebben we daarover geen plannen, we kunnen en moeten hier nog heel veel. Maar Azië, Java Jazz, Zuid-Korea en Japan zijn wel gebieden die we willen ontdekken. Waar het publiek enorme liefhebber is van fusion. Meer dan in Amerika waar het aanbod zo enorm groot is met musici. Maar vergeet ook Montreux niet, dat zou echt geweldig zijn!”

Hoe is het muzikale landschap voor Marutyri? 

“Het wegvallen van Radio6 is en echte aderlating. Een groot podium is daarmee verdwenen. Jazz is muziek die vaak wat lastiger is weg te zetten. Vraagt veel meer doorzettingsvermogen van de musici en het publiek. We zijn bang dat velen gaan afhaken. Aan de andere kant zijn er enorm veel opkomende jonge talenten. Kijk naar een Pink Oculus die recent nog een prijs in de wacht sleepte. Maar het is moeilijk om als artiest rond te komen als je niet de keuze maakt voor het grote commerciële werk. Dan moet je wel ook in andere bands spelen, als sessiemuzikant, invallen en lesgeven.”

web7Marutyri_interview_20160329_Jan_Piet_Hartman_3 Crowdsurfen op jazz, dát is het verschil bij Marutyri
Ruud van Halder, Maurice Slot, Thijmen Oberink en Rick van der Ouw in hun woonkamer in Rotterdam.

Welk verschil wil Marutyri maken in dat landschap?

“Fusion wegzetten als iets sprankelends, de energie de zaal in dragen. Niet als iets oubolligs laten beleven. Een supervolle zaal laten veranderen in een dansende massa, zoals afgelopen weekend tijdens Just Jazz in Delft. Waarbij zelfs gecrowdsurft werd. Die energie, daar willen we het verschil mee maken.”

Gaat vocale ondersteuning daarbij helpen? 

“Nee, dat zien we echt als een aanvulling. We hebben nu ons eerste echte album bijna uit. Dan gaan we niet op het volgende album gelijk met vaste toevoegingen werken. Maar op termijn ‘featuring’-musici zien we wel zitten. Van instrumentaal tot vocaal, in elk geval op de plaat. Net als bij ons te verschijnen album. Benjamin Herman of het strijkkwartet kunnen daar niet constant bij zijn. Dus als je dat wilt meemaken moet je toch écht op 7 april naar Bird Rotterdam komen.

tekst en beeld JAN PIET HARTMAN

www.marutyri.com

De cd ‘Inner Movements’ van Marutyri wordt op 7 april in Bird in Rotterdam gepresenteerd (20.30 uur). 

Marutyri en de Jazzjunkies treden op 9 april op in Paradox in Tilburg (20.30 uur).

Vorige bericht

Festival Transition bewijst bij eerste editie meteen zichzelf

volgende bericht

Avishai Cohen laat sprookje werkelijkheid worden

Geen reacties

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *