Nieuws

Edison Klassiek Publieksprijs voor Eric Vloeimans

Hijzelf was nog het meest verbaasd, Eric Vloeimans. De jongste winnaar van de Edison Klassiek Publieksprijs 2017 is “blij en trots op deze erkenning.” De trompettist heeft met Holland Baroque de cd ‘Carrousel’ opgenomen en die is door het publiek massaal aangewezen als winnaar van deze Edison Klassiek.

De Edison is de oudste en gerenommeerdste muziekprijs van Nederland. “Wie had dat gedacht, die Vloeimans wint een heuse prijs in het genre klassiek”, lacht de trompettist die groot is geworden in de jazz, maar inmiddels vele andere muziekstijlen aan zijn zegekar heeft gebonden. “Met mijn eerdere albums ben ik al een aantal keren in de Edison-prijzen gevallen maar deze is extra speciaal. Dat voel ik ook echt zo, want ik ben niet van een bepaald genre; jazz of klassiek. Ik wil de mensen laten genieten en hen met een beetje meer geluk de zaal uit laten lopen dan waarmee ze binnenkwamen.”

Carrousel-Holland-Baroque-meets-Eric-Vloeimans Edison Klassiek Publieksprijs voor Eric Vloeimans
“Barokmuziek, improvisatie en nieuwsgierigheid naar elkaars werelden en een gedeelde zucht naar goede muziek zijn de vitaminen voor Carrousel. De oude meesters zijn ten volle gekoesterd en daarbij is een wereld van improvisatie en gelaagdheid toegevoegd”, zo omschrijft Eric Vloeimans de (waarschijnlijke) reden waarom de vakjury Vloeimans en Holland Baroque Carrousel had genomineerd. Vervolgens was het de beurt aan het publiek om de Edison Publieksprijs toe te kennen.

Judith en Tineke Steenbrink, artistiek Team van Holland Baroque, zeggen “tijdens de cd-opnames overdonderd te zijn door de antieke schoonheid van de cornetto die zo wondermooi mengt met Vloeimans’ trompetgeluid. We ontdekten hoe vanzelfsprekend het klinkt om in een Bachkoraal barokke strijkers met celesta te laten versmelten. Stukje bij beetje is ons duidelijk geworden dat muren tussen genres er niet toe doen als je eroverheen durft te kijken.”

Jared Sacks, directeur van het platenlabel Channel Classics dat Carrousel uitbracht, wijst er op dat na het uitbrengen van de vorige cd Old, New & Blue het onvermijdelijk was dat er een vervolg zou komen. “Dat het publiek ons de meeste stemmen geeft voor Carrousel is een enorme eer en bewijst dat klassieke muziek leeft door zich te blijven vernieuwen”, aldus Jared Sacks.

REDACTIE

 

www.hollandbaroque.com

 

Vorig Artikel

Kneebody laat zich nog altijd niet in een hokje plaatsen

Volgend Artikel

Lucy Woodward is derde gast in videoserie van JazzNu

Geen Reactie

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *