Van alpenhoorn tot zingende zaag

Bajan

Simone-Sou-en-Oleg-Fateev.-Foto-Tom-Beetz Bajan
Foto Tom Beetz

De bajan is een Russische variant van de chromatische knoppenaccordeon. Uiterlijk verschilt de bajan niet zo veel van de knoppenaccordeon. Het verschil zit vooral in de constructie van de tongen aan de binnenkant van het instrument. Dit constructieverschil geeft de bajan een andere klankkleur dan de Westerse accordeons en met name een rijkere en bredere klank van de bassen. Voor het spelen van klassieke muziek geven Russische accordeonisten, maar ook anderen zoals de Belg Robbrecht van Cauwenberghe, daarom de voorkeur aan de bajan boven de accordeon.  De eerste bajan werd in 1870 gemaakt door de Russische muzikant Beloborodov en hij gaf het de naam van de oude dichter en troubadour Bojan.

De bajan wordt vooral gebruikt voor klassieke Russische muziek, maar de laatste jaren ook steeds vaker in jazz en geïmproviseerde muziek. Een aantal Oost-Europese accordeonisten dat jazz op de bajan speelt is woonachtig in Nederland, onder wie de Oekraïner Volodymyr Kurylenko, de Rus Yevgeny Suvorkin en de Moldaviër Oleg Fateev (op de foto met Simone Sou op de berimbau). Fateev maakte de cd After Silence met pianist Jeroen van Vliet en violisten Oene van Geel en Wouter Vossen.

Vorige bericht

Jazz ten tijde van corona: Bo van de Graaf

volgende bericht

Jazz ten tijde van corona: Saskia Laroo

Geen reacties

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *