Drummer Gene Jackson is deze avond de ‘featured guest’, want het duo Rob van Bavel/Joris Teepe begon al tijdens de coronapandemie met optredens via streamings. Een van de vindingrijke dingen die creatieve musici ontwikkelden om actief te blijven en inkomen te genereren en die op grote schaal bekendheid en succes verkregen. 

Gene Jackson

Gene Jackson, met een palmares dat van Kevin en Robin Eubanks via Herbie Hancock tot Dianna Reeves en anderen reikt, was deze avond de gast. En meteen was hij ook het ‘secret weapon’. Want door zijn meesterlijke inbreng konden de twee ‘Nederlandse’ jazzmusici het opnieuw makkelijk tot internationale klasse brengen. Dat zat er natuurlijk al in – Joris Teepe speelde meer in buitenlanden dan in Nederland, met name in New York waar hij woont en werkt. En Rob van Bavel heeft ook een enorme internationale staat van dienst – maar het moet natuurlijk ook geactiveerd worden. En dat gaat nu eenmaal makkelijker met zo’n (internationale) autoriteit uit de jazz als Gene Jackson. 

Joris Teepe

Het materiaal bestond uit eigen composities, een paar standards die veelal bijna onherkenbaar naar eigen hand werden gezet – waaronder Take The A-train – en composities van bijvoorbeeld Kenny Kirkland die bijzonder zijn en meteen gelegenheid bieden om een hommage aan de maker te brengen. 

Pianist Van Bavel droeg zijn leidersrol (want het belangrijkste melodie-instrument) met verve en met grote klasse. In solo’s liet hij horen een absolute jazzmaster te zijn. Met lange uitgesponnen solo’s, waarbij er chromatisch ritmische variaties werden uitgesponnen tot het hele publiek de beat bijna kwijt was en de band niet. Enorm opzwepend en knap. En ook gedurfd, want je moet maar weer net op je voetjes terecht komen, in de beat en ook precies aan het einde van een chorus of À-tje…. 

Rob van Bavel

Je hoorde de echo’s van het vermaarde Ben van den Dungen/Jarmo Hoogendijk Quintet nog losjes nagalmen in z’n spel. Wat een energie en vindingrijkheid en verleiding. Precies waar jazz over kan en moet gaan. Meesterlijk. En dat kan dus alleen als je met echte cracks als bassist Joris Teepe en met name drummer Gene Jackson speelt. Felle snare-accenten en cymbal-stuwing; enorm krachtig en precies en nergens te luid. Alles precies goed en gedreven. Een concertbezoeker noemde het ‘urgent’ – noodzakelijk. En dat was precies hoe het klonk. Joris Teepe toonde zijn onverstoorbare klasse door alles te verbinden en de goede richting op te sturen. En… de beat te bewaken. 

Joris Teepe en Gene Jackson

Hij heeft in de veertig jaar dat hij muzikaal actief is bijna honderd liedjes / composities gemaakt voor alle verschillende bands en bezettingen waarmee hij speelde en opnam. Die zijn intussen gebundeld in een prachtig verzorgd eigen ‘Real Book’, dat naast cd’s en platen werd aangeboden. 

KEES VAN BOVEN
Foto’s HARRY VAN KESTEREN

VAN BAVEL / TEEPE / JACKSON

De Pletterij Haarlem, 4 november ’24

Rob van Bavel – piano
Joris Teepe – contrabas
Gene Jackson – slagwerk

Voor geïnteresseerden die willen zien of mijn uitbundig enthousiasme wel terecht is, is hier de link naar het concert

Previous

Raw Fish metselt baksteen in een klankmuur

Next

Roy Haynes, de drummende tapdanser van de jazz

Lees ook