Het vierdaagse festival Jazz in Duketown heeft ‘noodgedwongen’ de contrabas en basgitaar als rode draad door zijn programmering lopen. Noodgedwongen omdat vanwege kostenbesparingen door uitruil met andere festivals de programmering overeind moet worden gehouden. Maar er is een ander evenement in Nederland dat bewust de bas in al zijn geledingen aan den volke toont: het Dutch Double Bass Festival.

 

Dominic Seldis leidt een project met de bassectie van het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Foto Frank Ruiter

Nederland wordt tijdens de komende pinksterdagen topzwaar door maar liefst vier grote muziekfestivals: Red Light Jazz en On The Roof in Amsterdam, Dutch Double Bass Festival in Rotterdam en Jazz in Duketown in ’s-Hertogenbosch. Alle vier hebben ze hun eigen identiteit. Die het Dutch Double Jazz Festival het meest heeft aangescherpt. Daar treedt het puikje van de internationale basscene op met namen als Richard Bona, Renaud Garcia-Fons, Jimmy Haslip, François Rabbath met het Amsterdams Andalusisch Orkest en Dominic Seldis met het project ‘Presents The Basses of the Koninklijk Concertgebouw Orkest’. Achttien volstrekt uiteenlopende musici of groepen treden gedurende twee dagen op in het Oude Luxor Theater en Villa Thalia in Rotterdam.

EVENWICHT

Artistiek leider en contrabassist James Oesi – die zelf ook optreedt – heeft bij de tweede uitvoering van dit unieke evenement weer gezorgd voor een stevig evenwicht tussen klassieke muziek, jazz en crossover. “Wij zijn enorm trots op de eerste editie die we in 2017 organiseerden. Daarom hebben we dit jaar het programma uitgebreid, zodat we ook op meer bezoekers kunnen gokken. De programmering van dit jaar was in handen van mij en Robert Soomer. We hebben al onze wensen kunnen verwezenlijken. Het eenmalige concert van bijvoorbeeld François Rabbath met het Amsterdams Andalusisch Orkest geeft het unieke karakter weer van ons festival.”

James Oesi stelt dat het Dutch Double Bass Festival in zijn opzet uniek is in de wereld. “In Amerika heb je de International Society of Basses. Dat is een congres dat een week duurt en veel lezingen en concerten telt. De doelgroep is gericht op mensen die bas spelen en anderszins professioneel met het instrument bezig zijn. Wij focussen breder, op alle mensen die geïnteresseerd zijn in basmuziek.”

De Syrische bassist François Rabbath (1931) gaat, samen met zijn zoon pianist Sylvain, eenmalig de samenwerking aan met het Amsterdams Andalusisch Orkest. Rabbath begon als begeleider van onder andere Jacques Brel, Charles Aznavour, Gilbert Becaud en Michel Legrand. Vanaf 1964 speelde hij naast zijn componeerwerk voor film en theater met onder andere Simon and Garfunkel, The Beatles and Moody Blues. In 1975 maakte hij zijn debuut in het New Yorkse Carnegie Hall met altsaxofonist en jazzvernieuwer Ornette Coleman. François Rabbath heeft de contrabas serieus ontwikkeld als solo-instrument. Tevens introduceerde hij nieuwe, revolutionaire technieken voor het gebruik van de linkerhand en strijkersarm van de bassist. Het Amsterdams Andalusisch Orkest staat voor het muzikaal erfgoed van Andalusië, van traditionele sefardi ladino tot en met arabo andalus en van moderne flamenco tot en met jazz andalus. Jonge Amsterdamse en Marokkaanse musici hebben zich sinds 2011 verenigd in dit orkest.

Baslegende Jimmy Haslip. Fotograaf onbekend

PAGANINI

De Catalaans-Franse Renaud García-Fons (1962) wordt wel de ‘Paganini van de contrabas’ genoemd. Op zijn vijfsnarige basgitaar combineert hij zijn strijk- en pluktechniek met uitgebreide improvisatiemogelijkheden. De klassiek geschoolde contrabassist en componist ontwikkelde een stijl die het midden houdt tussen jazz, flamenco, Arabisch/oosterse en mediterrane folklore. Op Dutch Double Bass treedt hij aan met zijn trio Revoir Paris.

Dominic Seldis (1971) komt met het project ‘Presents The Basses of the Koninklijk Concertgebouw Orkest’. Ook hier betreft het een exclusief optreden. Contrabassist Dominic Seldis leidt voor het eerst leden van de bassectie van het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Seldis speelde als solist met onder andere het Koninklijk Concertgebouw Orkest (als eerste bassist in 125 jaar), Londen Symphony Orchestra, BBC National Orchestra of Wales en Philharmonia Orchestra.

De in Kameroen geboren bassist Richard Bona (1967) behoeft in feite geen nadere aankondiging. Hij heeft bekendheid verworven door zijn samenwerking met Harry Belafonte, Pat Metheny en John Legend, maar heeft nadien een indrukwekkende eigen carrière ontwikkeld. Bona speelt zowel virtuoos op basgitaar als contrabas, schrijft zijn eigen stukken en zingt. Op het festival speelt hij met zijn eigen groep.

JIMMY HASLIP

De voormalige basgitarist van The Yellowjackets, Jimmy Haslip, brengt samen met de band van percussionist Jeroen de Rijk een eerbetoon aan de legendarische basgitarist Jaco Pastorius. Voorts gaat de Nederlandse-Muziekprijswinnaar Rick Stotijn de samenwerking aan met het gerenommeerde Matangi Quartet. De Tilburgse bassist/componist Eric van der Westen presenteert zijn nieuwe groep EW5.

De Israëlische contrabassist Omer Avital komt met zijn kwintet ‘Qantar’. Met pianist Eden Ladin, drummer Ofri Nehemya en de saxofonisten Asaf Yuria en Alexander Levin combineert de groep lyrische jazz met invloeden uit de Oosterse en Arabische muziek.

De samenwerking van de Zweedse bassist Frans Petter Eldh en pianist/organist Kit Downes uit Engeland resulteert in de formatie FIEND. Festivaloprichter James Oesi speelt met zijn ‘Group’ met onder andere rietblazer David Kweksilber. Tony Overwater brengt een soloconcert op contrabas en violone. En de Rotterdamse bassist Thomas Pol presenteert een nieuw trio met pianist Tony Roe en drummer Jamie Peet.

Renaud Carcia-Fons, de Paganini van de contrabas. Foto Caroline Pottier

Dutch Double Bass Festival telt ook twee nieuwe elementen: een octet van de beste studenten van het Rotterdamse Codarts Conservatorium vult een programma met naar eigen zeggen ‘spectaculaire werken’. De jonge bassist Cody Takacs, vorige editie één van de hoogtepunten tijdens het festival, speelt een aantal stukken speciaal voor het festival geschreven door compositiestudenten van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

CONCURRENTIE

Festivalorganisator James Oesi zegt geen concurrentie te ondervinden van de overige drie festivals die plaatsvinden tijdens de pinksterdagen. “Wij hebben een andere doelgroep”, verklaart hij. Dat het Dutch Double Bass Festival om het jaar wordt georganiseerd, heeft een praktische reden. “Het organiseren kost enorm veel werk en het is zo dat ik meer speel dan organiseer. Dat maakt het nog wat ingewikkelder.” James Oesi gokt op tussen de tweehonderd en vijfhonderd bezoekers per dag. “Vorig jaar verkochten we op de dag voor het festival de meeste kaarten. Ook tijdens de festivaldagen gingen er nog veel kaarten de deur uit.” Waarmee hij maar wil zeggen, dat hij alle vertrouwen heeft voor de 2019-editie en alle daarop volgende.

RINUS VAN DER HEIJDEN

Dutch Double Jazz Festival. Oude Luxor Theater en Villa Thalia, Rotterdam, 8 en 9 juni.

 

www.ddbf.nl

 

Previous

Koen Graat laat ‘Duketown’ draaien met zestig concerten

Next

De Wallen e.o. muzikaal centrum van Red Light Jazz

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook