Interviewsuitgelicht

Het nieuwe jazzplatform van Van Velzen en Van Eerd

“Honderd nieuwe jazzpodia in Nederland, duizend in Europa”, zei Karel van Eerd, eigenaar van de Jumbo-supermarkten en groot jazzliefhebber. In JazzNu van 12 augustus 2021 schreven we over de  Karel van Eerd Music Award die vandaag on-line gaat. In deze nieuwe jaarlijkse jazz-bandwedstrijd strijden bands voor de ultieme start van hun carrière, die mogelijk wordt gemaakt middels een volledig gesponsorde Europese tournee ter waarde van 25.000 euro. Naast deze ‘Grand Prize’ zijn er nog andere prijzen te winnen met een totale waarde van 50.000 euro. De Karel van Eerd Music Award is een initiatief van het vernieuwend  platform Musiq365.com, dat voor bestaande en nieuwe podia veel meer jazzconcerten in de markt kan en wil gaan zorgen. Bedenker Eelco van Velzen vertelt er met groot enthousiasme over. “Een jazzband die in staat is om deze Award te winnen is per definitie zo goed dat elk publiek ter wereld hem zou moeten kunnen horen”. Een interview.

Eelco van Velzen: "“Ik beweer dat jazz mainstream-muziek is. Geen mainstream jazz, maar mainstream muziek. Ga maar naar een hip koffietentje. Wat hoor je? Jazz."
Eelco van Velzen: ““Ik beweer dat jazz mainstream-muziek is. Geen mainstream jazz, maar mainstream muziek. Ga maar naar een hip koffietentje. Wat hoor je? Jazz.”

“Omdat het live-jazz ecosysteem tegenwoordig behoorlijk onder druk staat, denk ik dat wij een van de meest omvangrijke pogingen gaan ondernemen om jazz weer relevant te maken. Het blijft een poging en pas over drie jaar kunnen we zeggen of het geslaagd is. Het is een project van lange adem. De afgelopen jaren is er kaalslag geweest. Jazz als muziekstroming in de breedte is minder populair geworden. Ik kwam in 1983 als trombonist in de Down Town Jazz Band van Roefie Hueting. Die band speelde toen best veel. Ik kwam in de grotere zalen en zag alleen maar witte haren. De vraag speelde toen al hoe je een jonger publiek moest aanspreken. Als je nu als muzikant naar de toekomst kijkt, vraag je je af hoe je ook dan nog volle zalen kunt trekken. Daarnaast is het aantal live-concerten de afgelopen decennia dramatisch afgenomen, zijn de gages min of meer gelijk gebleven, maar de prijzen gestegen en is er vanuit overheden en cultuur ondersteunende fondsen nauwelijks aandacht voor jazz- en concert-infrastructuur. Als je als liefhebber echt iets wilt horen is dat er nog steeds, maar je moet er vaak ver voor reizen.”

“Je kunt als band een cd maken – zoals er door Karel van Eerd door de jaren heen vele zijn gesponsord – maar wat heb je er uiteindelijk aan? Het antwoord is helaas: bitter weinig. Je hebt dan een cd en je kunt zeggen: dit is een mijlpaal. Dan wil je daarmee een toertje maken. Ben je vervolgens zevenhonderd telefoontjes verder en heb je zes optredens. Als dat het rendement is van die enorme inspanning om een cd te maken, is dat toch wel jammer.”

“Hoe kunnen we nu iets doen voor dat jonge talent dat van de conservatoriums komt? In het verleden is er ooit een aantal verkeerde afslagen genomen. Ga naar een winkelcentrum en vraag duizend mensen: ‘Houdt u van jazzmuziek’. Je zult pijnlijk vaak ‘nee’ horen. Maar ga je duizend mensen vragen die net uit een tent op Lowlands komen waar ze een funkende brassband uit New Orleans hoorden wat ze er van vonden, dan zeggen ze ‘te gek’. Vraag je vervolgens aan diezelfde mensen: ‘Wat vind je van jazzmuziek’, dan zeggen ze ‘daar vind ik helemaal niets aan’. Je krijgt dus exact hetzelfde antwoord als in het winkelcentrum. Hoe komt dat? Omdat ze bij de term #jazz denken aan nerveuze piep-knor van vier wiskundeleraren met een saxofoon. Als je denkt dat het niet meer dan dat is, maken we met ons allen een graf voor de jazz.”

“Ik beweer dat jazz mainstream-muziek is. Geen mainstream jazz, maar mainstream muziek. Ga maar naar een hip koffietentje. Wat hoor je? Jazz. Ga naar een Hollywood-film en je hoort heel vaak jazz. Het is er op heel veel plekken. Jazz is dus eigenlijk mainstream. Dat is raar. Zo kom je op de gedachte hoe je jezelf als jazzmuzikant moet verkopen. Karel (van Eerd) en ik kwamen op de gedachte daar iets aan te doen. Hoe kunnen we muzikanten en organisatoren bewuster maken van marktwerking? Uiteindelijk moet het publiek voor de muziek betalen. Het publiek wil jou zien en horen en koopt daarvoor een kaartje, waarmee ze jouw boterham betalen. Of dat publiek dit nu uit eigen zak betaalt of dat het zo omvangrijk is dat het voor sponsoren interessant wordt om het voor hen te betalen, is een ander verhaal”.

“Met The Birdie Seven, de band van Karel van Eerd, waren we voor de coronacrisis in New Orleans. We spraken daar met drummer Herlin Riley en de situatie daar was vergelijkbaar met hier. Hij komt naar Europa, speelt op het North Sea Jazz Festival en in Montreux, maar tussen die festivals kost het enorm veel moeite om zes of zeven optredens te regelen. We kwamen toen op het idee om een wedstrijd voor bands te organiseren. De finale zou op de Noordkade in Veghel zijn. Daar moeten dan wel vierduizend mensen komen. In Veghel, dat toch niet het jazzcentrum van Nederland is.”

Karel van Eerd is naamgever van de Karel van Eerd Music Award.

“Laten we nu eens geen kaartjes verkopen, dachten we. Maar we nodigen al die vrijwilligers en alle mensen die jazz organiseren uit. Laten we die mensen eens in de watten leggen. Sterker nog, we gaan eens uitzoeken wie al die mensen zijn. We weten niet wie zij zijn, want ze zijn niet georganiseerd. Laten wij nu eens in kaart brengen wie dat in een straal van 250 km rond Veghel zijn. Daar behoort heel Nederland bij, het Ruhrgebied en België. We gaan dat in beeld brengen en nodigen al die mensen uit. En we lanceren dan een forum waar die mensen elkaar altijd kunnen ontmoeten en zien.”

“Want in Wuppertal-Oost waar die jongen zit die dixielandconcerten organiseert weten ze niet dat in Wuppertal-West iemand bebopconcerten organiseert. En als ze het al weten hebben ze daar niets mee. Ze werken dus ook niet samen. Iedereen is onder de radar en blijft heel lokaal. Zo zijn er duizenden in heel Europa. Wij noemen die organisatoren ‘Local Joe’s’. Local Joe organiseert lokaal vijf concerten in een jaar, omdat hij dat leuk vindt om te doen. Local Joe kent twintig bands en hij heeft niet veel budget. Die bands spelen dus één keer in de vier jaar op die plek. Er komen zo’n honderd mensen die tien tot vijftien euro betalen en elkaar in veel gevallen kennen. Ons platform gaat die Local Joe’s bij elkaar brengen, zodat twee Local Joe’s die op twintig kilometer van elkaar wonen af en toe iets samen kunnen doen, een twee keer zo groot budget hebben en gezamenlijk driehonderd man kunnen trekken.”

“Al die vrijwillige energie willen we samenbrengen in ons platform. Als dat gaat werken en daar enige richting aan kan worden gegeven, dan kunnen we iets bereiken. Dat werd ons uitgangspunt. Het platform is echter veel omvangrijker en dat gaan we later verder uitwerken. Daarover kan ik op dit moment nog niets zeggen. Het mechanisme dat wij in eerste instantie gaan introduceren gaat uit van wat er nu al lokaal gebeurt. Door ons platform krijgen bands toegang en zicht op al die Local Joe’s.”

“Een bekende band die op de festivals speelt zou tussen festivaloptredens door bij zo’n Local Joe kunnen spelen, of bij enkele Local Joe’s die samenwerken. Dat is mogelijk omdat er dan driehonderd bezoekers komen en de band liever speelt dan niets doet. Daar willen we het platform voor oprichten. Als organisator kun je nu wel een band vinden, maar omgekeerd kan een band niet vinden wie in een bepaalde regio concerten organiseert. Er zijn veel meer plekken om te spelen dan we denken. Ook weet Local Joe niet welke bands er een toernee aan het plannen zijn. Dat is dus een gemiste kans, een van de vele. Nu denken bands alleen aan de bekende podia, maar er is veel meer dat niet zichtbaar is.”

“Hoe het precies gaat werken mag ik nog niet zeggen, maar op 31 oktober hebben we een soft launch (voorzichtige introductie, red.). Met geselecteerde bandjes en anderen gaan we het platform uittesten en dan zal er langzaam maar zeker steeds meer bekend worden. Het gaat niet alleen over het zichtbaar maken van de organisatoren, want er zitten veel meer kanten aan. We hebben het nu alleen nog maar gehad over match-making, maar nog niet over de marktwerking en dat is een essentieel onderdeel van het platform. Zo zijn er zeven sporen waaronder ook content (audio/video, tijdschriften en pers), die we in een softwarepakket gaan samenbrengen.”

Eelco van Velzen: "Ons concept zal ervoor zorgen dat een bandje vaker geboekt wordt, en misschien nog belangrijker, het zal ervoor zorgen dat het volume van de markt veel meer zal groeien.”
Eelco van Velzen: “Ons concept zal ervoor zorgen dat een bandje vaker geboekt wordt, en misschien nog belangrijker, het zal ervoor zorgen dat het volume van de markt veel meer zal groeien.”

“Uiteindelijk gaan we alleen zaken faciliteren die al gebeuren. Ons motto is ‘meer jazz voor meer mensen op meer plekken’. Het jazz ecosysteem is er nog lang niet in 2021 en ik kan daar op dit moment alleen een voorbeeld van geven uit een andere sector. De jazz bevindt zich nog in de tijd dat je op de bonnefooi op vakantie ging. Je had de hele dag gereden en kwam in een dorpje aan. Je zag een bordje ‘Zimmer Frei’, belde aan en vroeg of er een kamer vrij was. Dat betekende dat je altijd vol zat als je met je B&B vooraan in het dorp woonde. Maar als je net voorbij dat dorp aan een zandweg zat en een waanzinnige blokhut had, zag niemand dat. Die eigenaar moest echt zijn best doen door te adverteren. Hij wist alleen niet waarin en hoe. Hij bleef dus onder de radar en onzichtbaar. Totdat Airbnb kwam. Die man zit nu het hele jaar vol en de mensen vooraan het dorp misschien niet meer, omdat ze eigenlijk niet veel te bieden hebben”.

“Nu heeft iedereen dezelfde kans zonder een marketingbudget van een miljoen te bezitten. Als je dat concept een beetje vertaalt naar ons concept, dan krijg je iets waar wij heel enthousiast over werden. Ons concept zal ervoor zorgen dat een bandje vaker geboekt wordt, en misschien nog belangrijker, het zal ervoor zorgen dat het volume van de markt veel meer zal groeien.”

Tekst en foto’s TOM BEETZ

 

Bands die willen deelnemen kunnen zich inschrijven via onderstaande website. Hierop staat tevens alle informatie over de wedstrijd, de prijzen en de organisatie. De inschrijvingsfase loopt van 12 oktober tot en met 12 december 2021.

 

www.karelvaneerdmusicaward.nl

Previous post

Sonico brengt prachtige ode aan Eduardo Rovira

Next post

RED LIGHT JAZZ SOCIETY (TE) VOL VAN TALENT

1 Comment

  1. 17 oktober 2021 at 00:26 — Beantwoorden

    Prachtig initiatief.
    Veel succes !

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *