Verfijning en toch vrijheid om te handelen naar eigen inzicht. Het lijkt tegenstrijdig, maar niet als het gaat om de muziek van aki. Fotograaf Jeanschoubs ging in Bilzen op onderzoek uit.
Drumster en componiste Anke Verslype noemt haar groep simpelweg aki en met drums, harp, gitaar, klarinet en bas tracht zij een eigen geluid te creëren in het woud dat hedendaagse jazz rond zich heen creëert.
De waaier aan ervaring die de bandleden ieder hebben opgedaan zweeft als een sluier over de muziek van aki. Die sluit nauw aan bij de verfijning en beeldende rijkheid die de bandleden nastreven. Daarmee is deze jonge formatie uit Antwerpen een veelzeggende toevoeging aan de rijke Belgische jazzscene.
Soberheid staat voorop bij aki. Daarnaast wordt een poëtisch verhaal verteld dat is gegrondvest op tekst en beeld, maar evenzeer op jazz. Naar eigen zeggen wordt een ‘weidse, filmische en minimalistische klankwereld’ neergelegd.
Anke Verslype heeft voor de totstandkoming van haar muziek ruim om zich heen gekeken. Harpiste Marjolein Vernimmen heeft – hoe kan het anders – een klassieke achtergrond, gitarist Willem Heylen komt voort uit het trio Cinema Paradiso en basgitarist Ruben De Maesschalck is een van de oprichters van Bombataz.
Aki maakt deel uit van de groepen die regelmatig op avontuur gaan tijdens JazzLab-tournees. Daar deed Anke Verslype inspiratie op voor haar eerste album nader. Dat slechts realiteit kon worden door de assistentie van Joachim Badenhorst.
De klarinettist is bekend vanwege de veelheid aan technieken en muzikale inzichten die hij immer tentoon spreidt. Nu, tijdens het concert van aki in Bilzen, was hij ook van de partij om de mix van poëzie en vrijheid naar een nog hoger plan te tillen.
REDACTIE
Foto’s JEANSCHOUBS
aki
Cultuurcentrum De Kimpel Bilzen, 24 november ‘22
Anke Verslype – slagwerk
Willem Heylen – gitaar
Marjolein Vernimmen – harp
Ruben De Maesschalck – basgitaar
Joachim Badenhorst – klarinet