In twee weken tijd drie inbraken te verwerken krijgen, ga er maar aan staan. Het overkwam Bart van Dongen, die aanvankelijk diep in de put nu hoop put uit een crowdfundingactie en een paar benefietconcerten. En moed om verder te gaan: zijn Paviljoen Ongehoorde Muziek draait met alle tegenslag ‘gewoon’ door. Op 25 augustus treden Rembrandt & Staalmeesters Wind Instruments aan. 

Uit het Paviljoen Ongehoorde Muziek van Bart van Dongen is alle instrumentarium wat draagbaar is, gestolen. Foto archief Bart van Dongen

Op Facebook staat een ’n halve minuut durend filmpje, door Bart van Dongen zelf opgenomen, waarin de componist/musicus en audio-kunstenaar de wanhoop nabij is. Hij weet niet hoe het verder moet, nu voor de derde keer een (of meerdere) onverlaten zijn podium en studio in Eindhoven hebben bezocht. Het huilen staat hem nader dan het lachen, om maar eens een treffend cliché te hanteren. Maar nu, zo’n anderhalve week na de drie incidenten, toont Bart van Dongen weer vechtlust. En hoopt hij dat alle gestolen apparatuur binnenkort of op wat langere termijn, ergens opduikt. 

Inmiddels heeft hij alweer duizend euro uitgegeven om noodmaatregelen te treffen die voortgang van zijn Paviljoen Ongehoorde Muziek (POM) aan de Vestdijk moeten waarborgen. De Vestdijk, in hartje Eindhoven, driehonderd meter van het Eindhoven Centraal. Waarbij onmiddellijk de vraag rijst hoe het mogelijk is dat daar drie inbraken in nog geen twee weken konden plaatsvinden. Het antwoord daarop is er dat er toegang is geforceerd via een enorme kelderruimte onder het pand, die vrijwel ontoegankelijk is maar via sluip-door-weggetjes uitkomt bij een luik in het podium van POM.

“We zijn daar vorige week vrijdagmiddag bij een intensieve zoektocht achter gekomen”, zegt de gedupeerde POM-initiator, eigenaar en programmeur. “De kelderruimte was vrijwel ontoegankelijk gemaakt, maar bij inspectie vonden we in een van de ruimtes die in gebruik is bij een dakloze, een slijptol. Een deur is geforceerd en we ontdekten een laag deurtje, dat toegang biedt tot de fietsenkelder van de studentenflat die ook in het pand aan de Vestdijk is gevestigd.” De dakloze heeft overigens niets met de inbraken te maken. 

Bij alle drie de inbraken zijn geen braaksporen aangetroffen. Bart van Dongen vermoedt dat de insluiper gebruik heeft gemaakt van het moment dat iemand een fiets stalde of ophaalde en door de open deur is geglipt. “Deze ontdekking geeft een beetje rust en duidelijkheid”, zegt hij. 

De Moog Prodigy van 2.000 euro (links op de foto) is een van de instrumenten die is gestolen. Foto archief Bart van Dongen

De insluiper heeft bij de eerste inbraak alles meegenomen wat hij kon dragen. Dat waren vooral spullen uit het materiaalhok. De andere twee keren is het ook zo gegaan. Bart van Dongen vermoedt dat de dief een heler heeft gevonden, die hem heeft geïnstrueerd nog meer te gaan halen. “De eerste keer zal onbewust zijn geweest, de beide andere inbraken doelbewust.” 

De eerste inbraak vond vermoedelijk op 16 of 17 juli plaats. “Ik ben niet elke dag in het gebouw”, zegt Bart van Dongen. “Toen ik op de 18e een leeg schap ontdekte, dacht ik aan een insluiper, omdat er aan het gebouw werd gewerkt en misschien een deur open had gestaan. Ik realiseerde me niet meteen dat er spullen weg waren. Een week later wilde ik de zaal gaan installeren omdat er een concert aan kwam. Alle deuren waren op slot en weer waren er spullen weg. Ik weet wie er een sleutel heeft: de aannemer, een vrijwilliger, een goede vriend, de sleutelmaker en ikzelf. Al die mensen vertrouw ik volledig. Ik wil gewoon een zo klein mogelijk team en werken met vertrouwen. Na de tweede inbraak heb ik alle sloten laten vervangen, twee dagen later was het weer raak.”

Uiteraard werd aangifte gedaan bij de politie, maar dat heeft tot op dit moment niets opgeleverd. “De eerste keer heb ik dat telefonisch gedaan, de tweede keer digitaal. Beide keren zijn door de politie geaccordeerd. De derde keer is gezegd dat de wijkagent contact zou opnemen. Tot nu toe heb ik niets gehoord. Nog een eigenaardigheidje: afgelopen dinsdag was in aan het werk, toen een oude man belde. ‘Hier in Valkenswaard is het niet pluis’. Dat was alles, meer wilde hij niet zeggen, ook niet wie hij was.” Bart van Dongen hecht er niet veel waarde aan, maar hij wil maar zeggen…

En dan doemt uiteraard de vraag op of een verzekering de schade dekt. Die kans is niet groot. Paviljoen Ongehoorde Muziek verhuisde in mei van de Ruysdaelbaan naar de Vestdijk. Verzekeringstechnisch is die verhuizing nog niet verwerkt. “Er moeten nog wat vragen worden beantwoord, zodat de verzekering nog niet op dit pand is overgeschreven. Maar uiteindelijk zijn de eigenaar en verhuurder van het pand nalatig geweest, omdat een ondeugdelijke ruimte is verhuurd.”

Bart van Dongen: “Degene die dit heeft gedaan, heeft een levenswerk van dertig jaar kapot gemaakt.”. Foto Gemma Kessels

Zoals gezegd zijn alleen draagbare spullen meegenomen. Een drumstel, contrabas, vibrafoon, PA-systeem en vleugel staan er nog. Toch beloopt de schade zo’n tienduizend euro. Het gemis van alle materiaal echter weegt bij Bart van Dongen het meest door. “Alles wat weg is, vormde een specifieke set, die borg stond voor míjn geluid; zo wil ik klinken. Het is niet zeker dat alles kan worden vervangen of dat het betaalbaar is. Een groot deel van de spullen dateert uit de jaren tachtig. Daar kun je bijna niet meer aankomen of moet je nu tweeduizend euro voor betalen. Alleen al aan gitaarkabels is er al voor vijfhonderd euro verdwenen. Ik had overigens deze week geluk: een gestolen Wurlitzer-ringmodulator kostte tien jaar geleden 254 euro en wordt inmiddels niet meer gemaakt. Maar ik liep tegen een gloednieuwe aan, nog in de doos. Moest ik nu wel 550 euro voor betalen.”

“Wat mij is overkomen is een nachtmerrie voor elke studio-eigenaar. Je moet niet naïef zijn, want het kan iedereen gebeuren. Degene die dit heeft gedaan, heeft een levenswerk van dertig jaar kapot gemaakt. Ik hoop echt dat door deze ellende mensen gaan nadenken dat je elkaars hand vast moet houden. Het is niet vanzelfsprekend dat er zo’n plek als POM is. Als je dat beseft heeft deze ellende toch iets moois opgeleverd. Musici zoals wij hebben de toekomst in handen, daar kan geen AI tegen op. Wat wij met elkaar doen, musici en publiek, dat kan nooit worden vervangen. Je hebt een plek als deze nodig om face to face bij elkaar te zijn.” En muziek te laten groeien, speciaal deze Ongehoorde.

Nu het kalf verdronken is, wordt de put gedempt. De kelder wordt ontoegankelijk gemaakt en er wordt een ondoordringbare kluis in het Paviljoen Ongehoord Muziek geplaatst. “Daarin komen de meest kwetsbare spullen. Het is ondoenlijk om voor elk optreden alles te moeten op- en afbreken en op te bergen. Een aantal instrumenten moet in de ruimte opgesteld blijven, anders werkt het gewoon niet. Misschien moeten er aan de buitenkant van het pand camera’s komen of alles in het volle licht zetten. Of een alarm dat afgaat als er iemand binnen komt.”

Ook de Korg MS20 ter waarde van 1.750 euro is in de handen van de dief terecht gekomen. Foto archief Bart van Dongen

Voor vervanging van al het ontvreemde is in elk geval tienduizend euro nodig. “Aanbod en vraag zijn op dit gebied niet zo groot. Ik wil dat ene, specifieke geluid maken, en daar heb ik déze apparatuur voor nodig. Ik kan alleen maar spelen waar ik enthousiast van word. Aanbod voor die specifieke instrumenten is klein. er zijn drie scenario’s om te bedenken waar mijn spullen zijn gebleven. Het eerste is dat alles meteen is doorverkocht, het tweede dat er een heler tussen zit en het derde dat alles is opgeslagen om later door te verkopen. Als alles meteen is voorverkocht, komt het spul misschien met beetjes boven drijven. Ik heb alle sites waarop spullen worden aangeboden, doorzocht. Nog niets gezien. Het enige wat ik nu kan doen is informeren, informeren, informeren. En alert zijn op wat er wordt aangeboden.”

Aanbod is er al. “Ik ben al door veel mensen benaderd, heel lief allemaal, maar ik kan niets met die spullen.” Bart van Dongen heeft meer hoop op de crowdfundingactie die volgende week wordt gestart en de benefietconcerten in september. En dus met tienduizend euro die deze activiteiten moeten opbrengen. 

RINUS VAN DER HEIJDEN

Het instrumentarium dat is verdwenen (met tussen haakjes de aanschafprijs) bestaat uit een Moog Prodigy (€2.000), Korg MS20 (€1.750), Zoom LiveTrak L-8 (€399), twee BSS AR-133 premium DI-box met fantoomvoeding (2 x €248), Behringer D.D. 4000 V2 (€160), Moog MF-102 Moogerfooger Ring Modulator (€550), TC Electronic Dark Matter Distortion gitaar effectpedaal (€55), Electro Harmonix Freeze Sound Retainer sustain pedaal, (€121) Panasonic GH4 fotocamera en Batterijgrip en Viltrox Speedbooster (€500), Canon EF 24 – 105 mm lens (€499), Epson EH-TW650 beamer (€750), 3 x Lehle Mono Volume pedal (€594), 7 x ENO PA-1 EU gitaar-effectvoeding  (€115), 5 x Klotz Pro Artist gitaarkabel – jack 2p recht-haaks 1.5 m (€185), 4 x Klotz KIKKG4.5PRSW instrumentkabel 6.35mm jack mono haaks-recht 4.5 m (€152), Sound-Projects X-act monitor. (€840), Moog EP-3 (€69).  

Wie Bart van Dongen wil benaderen kan terecht op tel.nr. 06-28 33 23 86 of via mail aejmvandongen@gmail.com

Een door Bart van Dongen gefilmde impressie van Paviljoen Ongehoorde Muziek in Eindhoven.
Bart van Dongen leidt het trio The Big Kiss met hijzelf op toetsen, Dodó Kis op EWI, blokfluit en zang en Thomas Jaspers op drums en effecten. Vrijwel alle elektronische apparatuur in dit filmpje is gestolen.
Previous

Geen Dave Brubeck, maar wel Jasper Staps en Rembrandt Frerichs

Next

Heruitgave Loek Dikker Groep daalt neer uit het dolhuis van vrije impro 

Lees ook