‘Jazz op het plein’. Dat is de verzamelnaam voor vier concerten die het Belgische C-mine Cultuurcentrum in Genk organiseert. Fotograaf Jean Schoubs toog op woensdag 18 juli naar deze voormalige mijnstad om er een concert van de #11 Elektric Band vast te leggen.
Schachtbokken, beeldbepalende elementen van de vroegere kolenwinning, bepalen de entourage van Jazz op het plein. Op het terrein van het huidige C-mine Cultuurcentrum in Genk was tot 2001 steenkoolmijn Winterslag gevestigd. In dat jaar kocht stad Genk het complex dat inmiddels een monumentenstatus heeft. Tussen 1912 en 1925 werden er gebouwen opgetrokken in neoclassicistische- en neo-Vlaamse Renaissancestijl. Achter die gebouwen bevinden zich twee schachtbokken – installaties die werden gebouwd om mijnwerkers, materiaal en steenkool in en uit de mijn te brengen. Eén schachtbok dateert van 1916 en is het oudste van Belgisch Limburg, het andere is uit 1963, het laatste schachtbok dat in België werd gebouwd. Zij domineren de binnenplaats van C-mine Cultuurcentrum, dat in 2010 in gebruik werd genomen.
Daarom was het een gouden greep van het cultuurcentrum om de vierdelige serie Jazz op het plein in het leven te roepen. Fotograaf Jean Schoubs bezocht het tweede concert dat werd verzorgd door het kwintet #11 Elektric Band, dat je uitspreekt als ‘sharp eleven elektric band’. De Limburgse musici kozen voor een variant van de fusionjazz uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. Zij brachten een combinatie van jazz en eigentijdse pop, funk en rock. Vol grooves en elementen uit hedendaagse elektronische muziek.
Er volgen nog twee concerten in de serie Jazz op het plein. Op woensdag 1 augustus het trio FONS., dat zich laat inspireren door de muziek van Mark Turner, Ben van Gelder, Radiohead en Reinier Baas. Twee weken later, op 15 augustus sluit zangeres Tutu Puoane de cyclus af.
REDACTIE
Foto’s JEAN SCHOUBS