Jonge Rotterdamse jazzmusici kunnen wat speelgelegenheid betreft de komende jaren zonnig tegemoet zien. Althans als het ligt aan de organisatie van het Festival Jazz International Rotterdam. Dit jaar ligt de focus van het tweedaagse evenement vooral op Rotterdamse musici, de komende jaren zal het niet anders zijn, zegt festivaldirecteur Sophie Blussé.
Er is zeker sprake van een koerswijziging, vindt Sophie Blussé. “Voorheen was er sprake van een paar Rotterdammers in de festivalprogrammering, nu draaien we de zaak om en kozen we voor slechts een paar internationale accenten. Er loopt in deze stad ontzettend veel talent rond. Ze spelen wel eens op diverse plekken in de stad, maar ze verdienen een groter podium. Dit jaar is de programmering met Rotterdammers wat uitgebreider, omdat wij ‘100 jaar Jazz in Rotterdam’ vieren. Volgend jaar zal de lijst van Rotterdamse musici waarschijnlijk wat korter zijn.”
Volop Rotterdamse musici derhalve en ‘slechts’ een paar internationale accenten, zoals de festivaldirecteur ze omschrijft. Betekent dit niet dat de balans wordt scheef getrokken? Je hebt tegenwoordig immers publiekstrekkers nodig om een festival te doen slagen. “Dat klopt”, beaamt Sophie Blussé. “Maar het internationale aspect hangt er bij ons niet zomaar een beetje bij. Het is een belangrijk onderdeel van onze programmering. Wij zien het zo dat we de Rotterdamse ‘backbone’ in een nationale en internationale programmering plaatsen. Daar krijg je zeker een balans mee.”
“Deze nadruk op Rotterdamse musici is een eerste stap, de komende jaren gaan we schaven. Dit jaar is onze keuze uitzonderlijk, omdat honderd jaar jazz in Rotterdam meespeelt. Ik wil daarbij benadrukken dat we echt niet op postcode gaan selecteren. Ook mensen uit bijvoorbeeld Den Haag die hier vaker spelen of hier hebben gestudeerd worden uitgenodigd. Rotterdammers zijn de rode draad, de backbone. Maar de wereld is natuurlijk veel groter dan Rotterdam”, lacht Sophie Blussé.
Sinds een paar jaar werken Festival Jazz International Rotterdam en Festival Jazz International Nijmegen met elkaar samen. In de programmering is daar niet meteen iets van te zien. “Toch zijn er vergelijkingen met vorig jaar”, zegt Sophie Blussé. “We volgen beide dezelfde lijn. The Pack Project, het jongtalentenproject dat elk jaar anders wordt ingevuld, gaat ook naar Nijmegen, omgekeerd krijgen wij het Doppler Trio en Jesse Schilderink & The Nijmegen-Rotterdam Collective treedt op in beide plaatsen. Elk jaar wisselen wij jonge groepen uit en dat willen we in de toekomst meer gaan doen. Om dan samen ook wat internationale namen te gaan delen. Zoals Greg Ward’s Rogue Parade.”
De samenwerking tussen de festivals in Nijmegen en Rotterdam noemt Sophie Blussé “een beetje bijzonder. In Nijmegen opereerde Frank van Berkel met wie we een goede wisselwerking hadden. In 2016 kozen we voor grotere namen op beide festivals. Dit jaar hebben we alle twee een nieuwe programmering. Wij willen laten zien dat je niet per se grote namen hoeft te halen. Je maakt het jezelf daardoor zeker wat moeilijker, maar ook meer onderscheidend. Wij willen het hebben van ons verhaal.”
De Rotterdamse festivaldirecteur wijst er op dat haar festival ook een grotere zus kent, het North Sea Jazz Festival. “Daar treden de heel grote namen op. Naar LantarenVenster haalt Frank Bolder door het jaar heen eveneens bekende acts. Jazz International Rotterdam voelt er het meeste voor internationale verrassingen neer te zetten.”
Jazz International Rotterdam is inmiddels uitgegroeid tot een begrip in jazz minnend Nederland. “De gelijknamige stichting is 25 jaar geleden opgericht met de intentie jazz in de stad te brengen. Het festival bestaat sinds 2001. De laatste jaren zijn wij ons steeds professioneler gaan ontwikkelen. Daarbij horen het ontplooien van projecten, zoals bijvoorbeeld de Jazzroute en het Tribute Rob Franken. Intussen willen we ons enigszins terug trekken van de grote podia als De Doelen en LantarenVenster. Onze vroegere rol is daar veel minder nodig. Die laten we los om ons meer te gaan richten op de ontwikkelingskant van jazz in Rotterdam.”
Al die activiteiten houden in dat Sophie Blussé een druk bezette directeur is. “Jazeker, ik ben met Jazz International Rotterdam een heel jaar bezig. Je begint met het neerzetten van een artistieke visie, het aangaan van samenwerkingsprojecten, met fondsenwerving. Gelukkig dragen die laatste ons een warm hart toe. Vervolgens bemoei ik me ook een beetje met de programmering. Die doe ik niet zelf, maar ik draag wel ideeën aan. Kortom, ik ondersteun het festival in al zijn onderdelen.”
RINUS VAN DER HEIJDEN
Jazz International Rotterdam begint vandaag en duurt voort tot morgen. Het festival speelt zich af op zes locaties op de Kop van Zuid en Katendrecht. Aanvang telkens van 18.30-01.00 uur. Tip van Sophie Blussé: het Tribute Belvédère. Belvédère op Katendrecht was vroeger een toonaangevende jazzclub. Aan die roem van weleer wordt in de middag van 26 oktober aandacht besteed middels een foto-expositie, het draaien van zeldzame platen, optredens van klarinettist/saxofonist Ben Vrauwdeunt (87) en Rob van Kreeveld (79), een lezing van Hans Zirkzee en als afsluiting een Soulfoodmaaltijd. Van 15.00-18.000 uur. Gratis toegang.
Jazz International Nijmegen speelt zich af van 24 t/m 27 oktober. De concerten zijn georganiseerd op twaalf locaties, zoals Brebl, Doornroosje, Theater LUX, Concertgebouw De Vereeniging en De Lindenberg. Aanvangstijden van 18.30-01.00 uur.
www.jazzinternationalrotterdam.nl
www.festivaljazzinternationalnijmegen.nl