jn_raul_midon_20161027_bird_4fotos_xl_6Als zijn tourmanager de visueel beperkte Raul Midón rond half negen naar zijn microfoon leidt op het podium van Bird, volgt er een luid applaus vanuit een bij voorbaat enthousiast publiek. Dat vervolgens op zijn wenken bediend wordt door er een up-tempostuk met het voor Midón kenmerkende gitaarspel over uit te storten. Dat kenmerkende bestaat uit een soort van slaan op de snaren dan wel zeer snel met zijn hand langs de snaren slaan. Daardoor lijkt er veel meer ritme in zijn gitaarspel aanwezig te zijn dan bij de meer gebruikelijke wijze van bespelen.

Zeer snelle ritmewisselingen vullen het stuk Pedal To The Metal op, in combinatie met Midóns warme stem. Als hij de laatste akkoorden gespeeld heeft, vertelt hij dat het een nieuw stuk voor zijn komende album is, dat de titel Bad Ass In Blind gaat dragen. Qua cd’s ligt de druk hoog, want er wordt momenteel gewerkt aan een album met het Metropole Orkest, en ook met Kim Hoorweg speelt hij mee op haar nieuwe cd.

SOEPELE STEM

Met stukken van zijn vorige album, Don’t Hestitate, wordt het concert vervolgd. Raul Midón beschikt over een soepele stem met een bereik van flink hoog naar ‘Al Jarreau’-diep. Iets wat hij deze avond meermalen laat horen. Er zijn momenten dat de gelijkenis dermate treffend is dat luisteren zonder te kijken voor verwarring zorgt. Verder in het concert doet hij ook wat betreft hoog stembereik zoiets, en dan is de vergelijking met Richard Bona niet uit te sluiten. Niet de minsten om veel gelijkenis mee te vertonen, alleen doet Midón dit op geheel eigen wijze. Het is het bereik en de klankkleur van de stem die de gedachte voedt; er is zeker geen sprake van een imitatieshow.

jn_raul_midon_20161027_bird_4fotos_xl_2Op deze artiest zijn veel labels te plakken, en opvallend: vergeleken met twee jaar geleden lijkt hij weer verder gegroeid te zijn. Raul Midón staat op het podium als eenmansorkest, maar dan zónder enig gebruik van een ‘loop pedal’ of ander hulpmiddel. Van zang naar mondtrompet, maar ook beatboxen en skatten wordt ingezet. Naast gitaren bespeelt hij meerdere malen tegelijkertijd ook zijn percussie, gecombineerd met zijn stem.

Technieken die in de vertolking van State of Mine allemaal samen komen. Een compositie die wordt uitgetrokken tot een vertolking van ruim tien minuten. Waarin naast de percussie ook de gitaarkast wordt toegevoegd om ritme en tegenritme te brengen en er uiteindelijk tegelijk drie ritmes te horen zijn op gitaar, percussie en mondtrompet.

KIM HOORWEG

Niet aangekondigd is de ‘special guest’ van deze avond, Kim Hoorweg. Samen spelen zij Everybody Be Somebody. En vlak voor het einde van het optreden komt zij het podium op om een nummer te vertolken wat zij speciaal voor het te verwachten album heeft geschreven If I Ruled The World, waarbij de stem van Midón nog hoger blijkt te kunnen dan hij eerder deze avond liet horen.

Naast alle eerder genoemde instrumenten poetst de muzikant zijn sterrenstatus in Bird verder op. Gezeten achter een elektrische piano zet hij een gevoelige vertolking van Listen To The Rain neer. Waarbij hij zich kleine uitstapjes naar Beatlesakkoorden permitteert, om weer te eindigen bij het origineel met opnieuw die associatie met Al Jarreau.

jn_raul_midon_kim_hoorweg_20161027_bird_4fotos_xl_2
Raul Midón met ‘special guest’ Kim Hoorweg.

De set flitst van singer-songwriter naar latin, van afrobeat naar gevoelige ballad. Van jazzy en bluesy songs naar rocksteady en ook reggae wordt niet geschuwd. Na anderhalf uur is daar het moment dat het podium onder luid applaus wordt verlaten. Na enkele minuten keert hij terug voor een toegift. Met Sittin In The Middle en de afsluitende opmerking ‘Turn off the lights and call the law’, verlaat hij hardop lachend het podium. Terwijl Bird langzaam leegstroomt is de opgewekte zanger alweer in de zaal terug. Om gekochte cd’s van een handtekening te voorzien en uitgebreid met zijn fans op de foto te gaan.

ONDERHOUDEND

Achteraf is het bijzonder om zo’n veelzijdig artiest op een klein podium als Bird te zien staan. Alle geplande optredens zijn in relatief kleine zalen, wellicht een bewuste keuze. Raul Midón heeft op onderhoudende wijze zijn publiek een zeer sterk optreden voorgeschoteld. Voortbordurend op oude waarden, waarbij nieuwe stemtechnieken zijn toegevoegd of uitgebouwd.

tekst en beeld JAN PIET HARTMAN

Raul Midón,
Bird Rotterdam, 27 oktober 2016

 Raul Midón – zang, gitaar, mondtrompet, elektrische piano en percussie

 www.raulmidon.com

 

Previous

Izaline Calister laat de zomer lekker doorzinderen

Next

Randy Brecker houdt van de pure schoonheid van bebop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook