We zouden gaan praten over het eigen cd-label van Sanne Rambags. Na diverse keren uitstel zaten we eindelijk bij elkaar. En kwam het label zeker ter sprake, maar ons gesprek werd er ook een dat afdaalde naar de binnenkant van de mens.

Sanne Rambags begon in 2020 met haar eigen label Sonna Records.

“Ik heb weinig gespeeld het afgelopen jaar”, zegt Sanne Rambags bedachtzaam. “Ben heel erg naar binnen gekeerd geweest, om rust en tijd te nemen. Vorig jaar had ik een droom dat ik hoogzwanger was. Allerlei mensen wilden dat het kind werd geboren. Ik niet, het was nog niet de juiste tijd daarvoor. Ik werd wakker en wist dat ik dit wilde gaan verbinden met de masterstudie waarmee ik bezig ben. Ik ben verhuisd en me gaan afvragen: wat is de kern van alles? Ik ben zoveel buiten geweest, nu wil ik naar binnen.”

“Die (gedroomde) zwangerschap voelt als een enorm project. Allerlei vragen over mijn leven doemen op; mijn manier van zingen, dat wil ik gaan onderzoeken. Daar mag ik nu zwanger van zijn: rust en tijd nemen, naar binnen keren. De baby komt wanneer hij komt. Zo wil ik voortaan in mijn werk staan. Met het besef: oké, effe dimmen, ga maar lekker in dat onderzoek. Ik voel daarbij niet de beweging van het geboren worden, dat moment wacht ik af.”

‘Sonna’ van Sanne Rambags was in 2020 de eerste plaat die Sonna Records uitbracht.

“Ik volg in Oslo de opleiding Master of Music, jazzafdeling aan de Norges Musikkhøgskole. Volgend jaar zomer geef ik de presentatie van die masterstudie. Ik buig voor de zin van het leven, dat is een soort mantra geworden die mij heeft geïnspireerd. Ik heb heel lang op een hoog tempo geleefd, dit wil ik niet meer. In de voorbije tien fantastische jaren mag ook iets veranderen. Ik voel daarbij veel vertrouwen.”

Tussen geïnterviewde en interviewer ontspon zich een diepgaand gesprek over hoe het leven zowel haar als hem heeft aangeraakt. We zien af van een weergave ervan, omdat we bij elkaar zijn gekomen om over Sonna Records te praten, het eigen label van Sanne Rambags waar ze vier jaar geleden mee is gestart. “Ik ben met het label begonnen vanwege de behoefte een kijk op het leven te hebben, me te verbinden met anderen. De bedoeling was en is dat er binnen Sonna Records een gemeenschap ontstaat van mensen die elkaar inspireren, meer samen doen dan alleen de individuen. Het leven kent veel meer diepere intentie dan alleen maar muziek uitbrengen. Ik wilde die plek zelf creëren, de essentie van het leven kunnen belichamen, verwoorden en te mogen delen.”

‘Imprints’ van Elsiris dateert van 10 november 2023.

Sanne Rambags zegt in alle oprechtheid dat die intenties zeker zijn gelukt. Ze wijst er op dat ze meer is dan alleen maar een entrepeneur, dat een belangrijk deel van het menszijn meekomt met muziek. “Ik werk samen met Saskia Brakenhoff. Samen zoeken we naar een manier om een andere weg te zoeken dan het alleen uitbrengen van concerten en cd’s. We willen muziek die organisch is en zachtheid kan hebben. We zijn een klein label, met veel releases, dat voelt heel prettig. Het hoeft niet allemaal nieuw te zijn, we willen ook terugblikken. Ikzelf heb behoefte verbindingen te maken. Een album is zo belangrijk om gezien  en gehoord te worden. Ik wil het hele contact met de maker maken. Veel personen die zich tot ons richten werken interdisciplinair, vinden inspiratie in de natuur, communiceren met wat uit je hart moet komen. Het is echt niet gemakkelijk een album uit te brengen en daarom is het fijn dat Sonna Records daar een klankbord in kan zijn.”

Volgend jaar willen Sanne Rambags en Saskia Brakenhoff multi-samenkomsten organiseren, elkaar vaker on-line ontmoeten. “Saskia doet vooral de commerciële kant, ik de artistieke. Samen zijn we dat klankbord, samen besturen we. Toen ik Sonna Records oprichtte heb ik drie kernwaarden geïntroduceerd: avontuur, kracht en transparantie. Daardoor heeft ons label een eigen sfeer.”

‘Life Is Elsewhere’ van In Trio zag op 17 december 2021 het levenslicht.

Die eigen sfeer houdt in dat er bij Sonna Records ook plaats is voor ‘standaard jazz’. Alles hangt af van sfeer en communicatie. De ziel van een album, daar gaat het om. Waarbij voorop gesteld moet worden dat Sonna Records geen productiehuis wil zijn. “Ik verander en groei en daardoor verandert het label mee. De muziek er op mag heel levend zijn. Verandering is een ander woord voor leven. Alles is steeds in beweging. Dat vind ik zo interessant, visie van leven durven leven en daarvoor blijven staan. Leven, kom maar binnen! Zo komen artiesten ook bij ons binnen, om heel persoonlijk samen te werken. Daar ben ik heel dankbaar voor. We hebben nu veertien platen uitgebracht. In het begin moest het label groeien, dacht ik. Nu mag het zijn zoals het is. Dat geeft zoveel meer rust. Voor mij is het een supermooi avontuur. Ik wil dat het label zich ontvouwt zoals het gaat, als het leven maar mee mag doen, dat het waarachtig is.”

Minla bracht ‘Universe’ op 1 december 2023 uit.

Geld zal Sanne Rambags niet overhouden aan haar object. “Dat houdt niet over als je belegt in artiesten. We betalen hen een vaste prijs en daarbij delen ze in onze community, die nog groeiende is. Wij zijn een stichting die eventuele winst investeert om een buffer op te bouwen die nodig is om Sonna Records in leven te houden Ik keer mezelf niets uit. Je moet het label zo zien dat het er is om ergens bij te horen en te communiceren. De artiesten zijn zelf voor alles verantwoordelijk. Zij communiceren via hun netwerk, wij via het onze. Voor ons label kiezen betekent een stukje zichtbaarheid, om krachtiger te kunnen samenwerken.”

Het label van Sanne Rambags als zangeres is internationaal, maar Sonna Records is nog vooral Nederlands georiënteerd. De aangesloten musici komen uit diverse landen en omdat zij voornamelijk via en in hun eigen land communiceren, zijn ze in die zin wel internationaal. “Ik stop er veel tijd in, doe persoonlijke communicatie voor het netwerk. Veel van onze artiesten brengen  hun eerste album uit, dan is het fijn om hen te kunnen helpen.”

Sanne Rambags: “We willen muziek die organisch is en zachtheid kan hebben.”

Sonna Records brengt niet alleen fysieke cd’s, singles en EP’s uit, ook LP’s en digitale albums. Groepen en artiesten die zich hebben aangesloten zijn onder meer Itakiry, KAMA Kollektiv, OXEON, Elsiris, Vonk, Paloma Lázaro Arteaga en (uiteraard) Sanne Rambags zelf. In juni 2020 kwam het eerste album uit op Sonna Records, Sonna van Sanne Rambags. Een gedurfd product, dat volledig a capella is opgenomen en meteen de toon zette voor een label dat door zijn uniciteit een vooraanstaande plaats verdient tussen reguliere labels. En ja, het aspect a capella benadrukt de onafhankelijkheid van zowel de uitvoerster als van Sonna Records.

Sanne Rambags is geboren en getogen in Brabant, maar komt met haar ouders al sinds zij negen maanden oud was in Noorwegen. En sinds zo’n dik jaar woont zij in Oslo, waar zij studeert aan de muziekhogeschool. Noorse en Scandinavische volksmuziek zijn haar inspiratiebronnen voor een concept dat nogal eens wordt omschreven als ‘zweverig’ en ‘ambient’. Maar dat een stuk verder reikt, omdat Sanne Rambags met een eigen bedachte taal en ver uitwaaierende stemimprovisaties de noordse culturen in een nieuw daglicht stelt. Dit concept blijft voor haar een zoektocht, die zij zoals zij hierboven omschrijft, graag wil delen met gelijk gestemde muzikanten én met publiek dat via haar muziek de waan van alledag voor korte tijd wil ontvluchten.

RINUS VAN DER HEIJDEN
Foto’s GEMMA KESSELS

www.sonnarecords.com

www.sannerambags.com

Previous

Stopt Paul van Kemenade nu wel of stopt hij nu niet?

Next

Raw Fish metselt baksteen in een klankmuur

Lees ook