JazzNu bestaat vandaag, 28 april, precies één jaar. Vanuit het niets bouwde het digitale tijdschrift in 365 dagen een bestand op van 260 artikelen. Die bestonden vooral uit interviews, concertrecensies en cd-besprekingen. Het redactionele medewerkersbestand werd uitgebreid van twee naar zeven personen, terwijl het fotografenbestand toenam van één naar zes mensen.
Reden voor JazzNu om nu behaaglijk achterover te gaan leunen? Zeker niet. Het vuur dat het afgelopen jaar werd ontstoken, willen we hoger laten oplaaien met nog betere artikelen. Waarmee we de grondgedachte van JazzNu verder voeden: de wereld van de jazz en alles wat ermee samenhangt, verspreiden en verder uitbreiden.
JazzNu had – gerekend naar de reacties van onze lezers – een aantal ‘toppers’ in de berichtgeving. Dat waren in tamelijk willekeurige volgorde de interviews met Joris Posthumus, Wilbert de Joode, Paul van Kemenade, Marnix Busstra, Jan Kuiper en Soo Choo. Puur journalistiek bezien is de redactie trots op de artikelen die werden geschreven na gesprekken met Archie Shepp en Jordi Savall.
Van de vele concerten die JazzNu bezocht, springen er wat betreft publieke belangstelling een aantal uit: die van Van Binsbergen Playstation, het Podium Trio met Jamaaladeen Tacuma en Cornell Rochester, Archie Shepp (tweemaal), Jasper Blom, Near East Up North, Gipsy Festival, Jazz Orchestra of the Concertgebouw met Instant Composers Pool en Marc Ribot’s Ceramic Dog. Maar ook vele andere mochten zich in een ruime belangstelling verheugen.
Achtergrondartikelen waren eveneens graag geziene gasten op JazzNu. Het stuk dat de inhoud schetste van de documentaire Amy over Amy Winehouse is zelfs het meest gelezen van alles wat het digitale tijdschrift tot nu toe publiceerde.
Een van de doelstellingen van JazzNu is vanaf het begin de archieffunctie die het tijdschrift voor ogen had. Die is verrassend uit de verf gekomen. Artikelen die aanvankelijk niet zo vaak werden bezocht, bouwden in de loop van de tijd een veel groter lezersbestand op. Waaruit mag worden geconcludeerd dat de leesfunctie van JazzNu behoorlijk aanslaat.
Ook de platformfunctie kreeg gestalte. Onder meer door reacties van musici op actuele situaties, zoals bij het overlijden van Gato Barbieri en op misstanden bij een onderwijsinstelling in het land. JazzNu hoopt dat het nog veel vaker podium mag zijn voor eenieder die meent om op zijn of haar eigen manier bij te kunnen dragen aan de meningsvorming rond jazz- en improvisatiemuziek.
Allemaal redenen voor redactie en medewerkers om met dezelfde inzet en enthousiasme het tweede jaar in te gaan. Wij wensen de lezers nog meer aangename uurtjes.
REDACTIE JAZZNU