Concertrecensies

Bram Weijters Crazy Men viert Belgische jazz jaren zeventig 

Vincent-Brijs-baritonsax-Foto-Jean-Schoubs Bram Weijters Crazy Men viert Belgische jazz jaren zeventig 
Vincent Brijs

Bram Weijters Crazy Men vierde in Flagey in Brussel een feest van de Belgische jazzrock en fusion van de jaren zeventig met een zinderend concert.

De Europese jazz van de jaren zeventig van de vorige eeuw is een bijzonder interessante periode. Na het bebop- en hardboptijdperk trad wereldwijd een nieuwe lichting jonge muzikanten aan, die afstapte van de puristische, akoestische uitvoeringspraktijk. Ze namen hun eigen invloeden mee vanuit de elektro-, pop- en rockmuziek naar de nieuwe jazzrock en fusion en mixten een flinke dosis rauwe, vrij geïmproviseerde muziek met elektronische synthesizerelementen.

Steven-Cassiers-drums-Foto-Jean-Schoubs Bram Weijters Crazy Men viert Belgische jazz jaren zeventig 
Steven Cassiers

Niets was te gek. Er werd volop geëxperimenteerd met analoge apparatuur zoals de iconische Moogsynthesizer en door saxofoon aangestuurde elektronica. Oude dogma’s werden overboord gezet. Waar eerder met vaste akkoordenschema’s werd gespeeld, deden vrijere collage-achtige structuren hun intrede. Arrangementen waaierden uit, traditionele harmonieën werden gecombineerd met modale en vrije stukken in losser gestructureerde arrangementen die solo’s inkaderden in een langere spanningsboog. De grote Nederlandse pioniers uit dat tijdperk zoals Willem Breuker, Han Bennink of Misha Mengelberg zijn alom bekend. Dat toentertijd ook in België een levendige, creatieve jazzscene van vernieuwende musici bestond, dat werd deze avond in Flagey door Bram Weijters Crazy Men in de serie ‘Best of Belgian Jazz’ vakkundig gedemonstreerd.

Bram-Weijters-toetsen-Foto-Jean-Schoubs Bram Weijters Crazy Men viert Belgische jazz jaren zeventig 
Bram Weijters

BELGISCHE COMPONISTEN

De eerste set bestond uitsluitend uit composities van Belgische componisten uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, aangevuld met een stuk van de Amerikaanse gitarist Bill Frisell uit zijn Luikse periode. Kernstuk van het concert was de tweede set, een integrale uitvoering van het cultalbum Here Comes the Crazy Man van de op 31-jarige leeftijd overleden Koen De Bruyne. Zijn formatie bestond slechts korte tijd en leverde in deze periode baanbrekend legendarisch werk, dat nog steeds geldt als ijkpunt voor musici die zich willen verdiepen in de stijl van dit vernieuwende tijdperk. Bram Weijters ging samen met zijn ideale Crazy Men de uitdaging aan. Allemaal mannen die al goed de weg weten in de fusion- en crossoverjazz, dankzij hun ervaring in succesvolle formaties als STUFF, BRZZVLL, Dans Dans en Internal Sun. Wie zich vooraf had afgevraagd of jonge musici zich muzikaal voldoende kunnen inleven in dit veeleisende repertoire, moest zich snel gewonnen geven.

Sam-Vloemans-trompet-Foto-Jean-Schoubs Bram Weijters Crazy Men viert Belgische jazz jaren zeventig 
Sam Vloeimans

In de intieme Art Deco-radiozaal Studio 1 met zijn fabelachtige akoestiek werd door de Crazy Men een uitbundig feest gebouwd met spetterende solo’s, knallende blazerssecties, lyrische pianopassages en bubbelende Moog-synthesizergeluiden. Gebouwd op de basis van een vette, zwaar groovende basgitaar en polyritmische, flexibel opererende en inventieve drums. Een fraaie collectieve prestatie, die de individuele kwaliteiten van de musici in feilloze arrangementen bundelde tot een pakkend geheel, dat vanaf de eerste noten stond als een huis.

Dat Flagey pas het tweede concert was in de cd-presentatietournee, was niet te merken. De heren speelden met goede zin de pannen van het dak met fusion, jazzrock, vrije uitstapjes en lyrisch verstilde momenten. Gebracht door een stel rasmusici die elkaar veel gunden en wier individuele solo’s waren ingekaderd in een afgewogen gearrangeerd geheel. Kleurrijk, vol plezier, uitbundig of ingetogen – de Crazy Men trokken onder leiding van pianist en arrangeur Bram Weijters samen alle registers open. Het speelniveau was uitzonderlijk hoog, de musici hadden zich op verbluffende wijze het historische idioom eigen gemaakt. Ze hadden de muziek geassimileerd tot een authentiek doorleefde eigen stijl, die niets onderdoet voor hun historische voorgangers.

Dries-Laheye-basgitaar-Foto-Jean-Schoubs Bram Weijters Crazy Men viert Belgische jazz jaren zeventig 
Dries Laheye

STRAFFE AVOND

Een straffe avond vol uitbundig speelplezier werd het. Een knallend muzikaal menu, dat beslist smaakt naar meer. Artistiek zonder compromis, lyrisch, experimenteel en groovy dansbaar – de Crazy Men hebben het allemaal in huis. Het is te hopen, dat deze formatie snel ook in Nederland wordt opgemerkt, want de uitbundig hippe energie van Bram Weijters Crazy Men zou je iedereen willen toewensen.

MATHILDE LÖFFLER
Foto’s JEAN SCHOUBS

Bram Weijters Crazy Men
Flagey Brussel, vrijdag 2 februari 2018 

Bram Weijters – toetsen
Sam Vloemans – trompet
Andrew Claes – tenorsaxofoon, EWI en elektronica
Vincent Brijs – baritonsaxofoon
Dries Laheye – basgitaar
Steven Cassiers – drums

www.bramweijters.com

 

Vorig Artikel

Jasper van ’t Hof, ultieme bedwinger van het chagrijn

Volgend Artikel

‘Sound of Europe’ luxe bonbon in gouden wikkel

Geen Reactie

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *