Achtergrond

Loet van der Lee Quintet benut Covid-19 ten volle

Het was eind 2019 en voor menigeen was er geen vuiltje aan de lucht. Zeker niet voor het Loet van der Lee Quintet, dat tussen kerst en nieuwjaar de Rode Hert Studio in Roderwolde in ging om er een dubbel-cd te gaan opnemen. Maar toen kwam Covid-19.

Loet van der Lee toont trots cd en studieboek van 'The Joy Of Playing'. Foto Elin van der Lee
Loet van der Lee toont trots cd en studieboek van ‘The Joy Of Playing’. Foto Elin van der Lee

En toen viel alles stil. Ook het uitbrengen van de Rode-Hertopnames. Maar trompettist/fluegelhornspeler Loet van der Lee gaf zichzelf de spreekwoordelijke trap onder het achterwerk en begon met de verwerking van het in drie dagen (en nachten?) opgenomen materiaal in Roderwolde. Dat resulteerde in vijftien stukken die de dubbel-cd Loet van der Lee Quintet – Rode Hert Sessions vormen. Een dikke honderd minuten muziek, ver uiteenlopend, met werk van onder andere Charlie Parker, Duke Ellington, Dexter Gordon, Tom Harrel, Joe Henderson, Jimmy van Heusen en Hoagy Carmichael, én (natuurlijk) van Loet van der Lee zelf, die ook nog eens voor vrijwel alle arrangementen zorgde.

Het is niet alleen door het veelvoud aan al die componisten dat Loet van der Lee Quintet – Rode Hert Sessions een luisterwaardige schijf is geworden. Het is het vakmanschap van het kwintet van Loet van der Lee, mét twee gasten, dat de muziek een eigen signatuur bezorgt. Luister eens naar de uitvoering van The Nearness Of You van Carmichael: de trefzekerheid en instrumentbeheersing van de leider zelf grijpt je onmiddellijk aan. De korte contrabasfeature van Cas Jiskoot is beklemmend, het pianospel van Sebastiaan van Bavel uit de kunst. Die ene compositie geeft de dubbel-cd meteen alle smoel die goede muziek kenmerkt.

Het Loet van der Lee Quintet in nieuwe bezetting met Cas Jiskoot, Tim Hennekes, Loet van der Lee, Sebastiaan van Bavel en Gideon Tazelaar. Foto Hans Wijnbergen
Het Loet van der Lee Quintet in nieuwe bezetting met Cas Jiskoot, Tim Hennekes, Loet van der Lee, Sebastiaan van Bavel en Gideon Tazelaar. Foto Hans Wijnbergen

Hetzelfde geldt voor Secret Love, een Sammy-Fainstuk dat ook al talloze malen is geregistreerd. Hier is het van vele clichérafels ontdaan en swingt als de spreekwoordelijke beren. De arrangeervaardigheid van Loet van der Lee is hier zeer nadrukkelijk aanwezig. Hij maakt duidelijk dat een arrangement zeker niet altijd een compositie moet afbreken en weer opbouwen; er een eigen, bescheiden hand in leggen kan veel meer wonderen doen.

De inhoud van Loet van der Lee Quintet – Rode Hert Session is zeker niet hemelbestormend, maar wie maalt daar tegenwoordig nog om? Het bijzondere zit hem in de samenstelling van het nieuwe kwintet, dat deze – grotendeels – historische stukken vertolkt. Het Loet van der Lee Quintet bestaat al 27 jaar, wisselde nogal eens van samenstelling, maar onderging een verjongingskuur toen de trompettist/leider met jonge muzikanten in een aantal jazzcafés in Amsterdam ging werken. Daaruit kwam in 2019 het nieuwe kwintet voort, met toen net afgestudeerden,  tenorsaxofonist Gideon Tazelaar, contrabassist Cas Jiskoot en slagwerker Tim Hennekes. Mét de ervaring van pianist Sebastiaan van Bavel en hemzelf stelde de leider een alleszins evenwichtig ensemble samen.

Die balans zet zich voort op deze dubbel-cd. Neem Freelancer, een compositie van Loet van der Lee zelf. Hij sluit naadloos aan bij de oudere stukken. Een compositie in medium tempo, die onmiddellijk swingt en waarin Sebastiaan van Bavel op een organische wijze de weg vrij maakt voor de tenorsaxofoon van Gideon Tazelaar.

Loet van der Lee, trompettist, fluegelhornspeler, bandleider, dirigent, componist, arrangeur en docent. Foto Henk Bouma
Loet van der Lee, trompettist, fluegelhornspeler, bandleider, dirigent, componist, arrangeur en docent. Foto Henk Bouma

Een proeve van bekwaamheid is zeker buitenbeentje Concierto de Aranjuez, het inmiddels wereldberoemde orkeststuk van Joaquín Rodrigo uit 1939 dat zo’n grote rol toebedeelt aan de gitaar. Loet van der Lee benut bijna een kwartier om het in handen te leggen van blazers. Maar even geduld: daar duikt ook de gitaar op van gast Allard Gosens, die met een indringende solo dit Concierto weer op het niveau tilt waar het thuishoort: in de verstilde en transparante cocon waar het Adagio, het tweede deel van het driedelige concerto het fraaist klinkt. Loet van der Lee zelf komt ook aan bod en dan kom je dicht in de buurt van Miles Davis, die het Concierto de Aranjuez in een arrangement van Gil Evans vastlegde op Sketches of Spain.

Loet van der Lee Quintet – Rode Hert Sessions werd zoals gesteld eind 2019 opgenomen, maar door Covid-19 pas afgelopen oktober op de markt gebracht. Die cd lag derhalve lang klaar en dus was er tijd om de coronamaatregelen nog eens ‘te gelde’ te maken. En wat is er dan creatiever dan nóg een cd samen te stellen, in dit geval met tien nieuwe composities van Loet van der Lee. De cd kreeg de titel The Joy Of Playing mee, opnieuw vertolkt door het Loet van der Lee Quintet, naar nu zonder gasten.

Maar dit was nog niet alles. Van der Lee, die zich ook al jaren bezig houdt met lesgeven, heeft van The Joy Of Playing ook een heus studieproject gecreëerd. Hij heeft van de cd namelijk ook een play-along gemaakt. Dat wil zeggen dat beginnende musici met de cd mee kunnen spelen. Om dat mogelijk te maken is er ook een studieboek uitgekomen met partituren en progressies voor alle instrumenten, inclusief uiteraard die meespeel-cd. Genoteerd voor sleutelinstrumenten in C, Bb, Eb en bas. Het is sowieso reuze interessant om kennis te nemen van The Joy Of Playing, want de tien nieuwe stukken zijn zeer verschillend van aard. Zeker als je ze vergelijkt met de muziek op de Rode Hert-cd. Daar zijn de stukken gecompliceerder, diverser, doorwrochter.

Loet van der Lee heeft de coronacrisis vruchtbaar ingevuld. Foto Hans J. Fink
Loet van der Lee heeft de coronacrisis vruchtbaar ingevuld. Foto Hans J. Fink

Op de meespeel-cd heeft Loet van der Lee ook diversiteit aangebracht, hier vooral om ‘de studenten’ met verschillende stijlen kennis te laten maken. Groove, calypso, fusion komen voorbij. En als je, ondanks de play along en het studieboek niet meer weet hoe je verder moet, dan zet je gewoon de cd The Joy Of Playing op. Daar laat het prachtige Loet van der Lee Quintet je precies horen hoe het allemaal in elkaar steekt.

De Rode Hert Sessies en The Joy Of Playing zijn samen of afzonderlijk al het consumeren waard; alle twee plus het studieboek zijn ze een blikvanger in het oeuvre van deze nijvere trompettist, fluegelhornspeler, bandleider, dirigent, componist, arrangeur en docent.

RINUS VAN DER HEIJDEN

 

LOET VAN DER LEE QUINTET
RODE HERT SESSIONS

Jazzshop Records/Van der Lee Music

Loet van der Lee – trompet en fluegelhorn
Gideon Tazelaar – tenorsaxofoon
Sebastiaan van Bavel – piano
Cas Jiskoot – contrabas
Tim Hennekes – slagwerk

Gasten: Will Jasper – altsaxofoon en dwarsfluit
Allard Gosens – gitaar

 

LOET VAN DER LEE QUINTET
THE JOY OF PLAYING

Jazzshop Records/Van der Lee Music

Loet van der Lee – trompet en fluegelhorn
Gideon Tazelaar – tenorsaxofoon
Sebastiaan van Bavel – piano
Cas Jiskoot – contrabas
Tim Hennekes – slagwerk

 

WWW . VAN DER LEE MUSIC . COM

Previous post

Reinaert de Vos in een Luxemburgse setting

Next post

Jazz Orchestra Concertgeb. laat luisteraar werken

No Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *