Cd-recensies

Bonsai Panda laat alle gestampte potten achterwege

Een niet alledaagse bandnaam, een afwijkend muzikaal concept en zeker ook een opvallende kwintetbezetting. Achter die elementen gaat Bonsai Panda schuil, een nieuw initiatief van trombonist Louk Boudesteijn en gitarist Jelle Roozenburg. Aanstellerij, al die ontlopende karakteristieken? Helemaal niet; wie Bonsai Panda eenmaal heeft gehoord vergeet de naam nooit meer en de muziek al helemaal niet.

Het kwintet omschrijf zijn muziek als ‘korte-termijngeheugen muziek’. Dat klopt dus niet, want nogmaals: de muziek op de eerste elpee Short Term Memory Music 1 beklijft als de pest. Om één eenvoudige reden: dit is muziek die tot nu toe niet is gemaakt en die zeker nieuw genoemd mag worden. Bonsai Panda put naar eigen zeggen uit de hoek van jazz, klassiek en rock. Dat moet je breed opvatten en ook hier geldt: de gestampte pot is achterwege gelaten. Want bij het hoofdstukje ‘klassiek’ gaan zoeken bij twintigste-eeuwse componisten als Olivier Messiaen, Igor Strawinsky en Dmitri Sjostakovitsj is andere koek dan het contrapunt van Johann Sebastian Bach weer eens uit te melken.

En rock? Die invloed is bij hedendaagse mengvormen met jazz onontkoombaar. Ook in die hoek kun je je er gemakkelijk vanaf maken door mee te liften op het succes van Abba, Sting of Michael Jackson. Bonsai Panda zoekt het liever bij het monumentale van King Crimson en de edelkitsch van Emerson, Lake and Palmer. Rest nog de jazz: daar bestaat geen twijfel over, want de vijf bandleden ademen als het ware improvisaties uit. Juist op dat segment uit de jazz  zijn alle negen stukken op Short Term Memory Music neergelegd.

De korte-kortetermijngeheugen muziek van Bonsai Panda is gestoeld op soms woeste klankerupties, soms ingehouden samenspel tussen de instrumenten, soms onverwachte tempowisselingen en dan weer wijd uiteen waaierende orkestdelen. Dat laatste element geeft de totaalklank vaak monumentale impulsen mee, waarin de delen ‘klassiek’ en ‘rock’ een nauwelijks te duiden relatie met elkaar aangaan. Op die momenten hoor je in ritme en melodieën duidelijk de invloed van Messiaen.

Het orkestrale van de muziek wordt tot horen gebracht door de instrumentkeuze: gitaar, trombone, Moog-synthesizer, rieten, Franse hoorn, trompet en slagwerk. Daar kun je alle kanten mee uit en die wegen heeft Bonsai Panda dan ook ten volle benut. Wat de orkestratie van de band ook nog heftig versterkt is het feit dat alle muziek van dit eerste album is geschreven door Louk Boudesteijn en Jelle Roozenburg. De muziek is daardoor geschreven óp die instrumenten en óp de individuele kwaliteiten van de bandleden. Dat is een combinatie die áf is en deze eersteling van Bonsai Panda tot een heel bijzondere maakt.

De muziek van Bonsai Panda mag dan wel het predicaat dragen van ‘korte-termijngeheugen muziek’, de plannen van het kwintet reiken veel, veel verder. Covid-19 heeft ze overhoop gehaald, maar de intentie was om in het eerste jaar van het bestaan ook deel twee van de muziek uit te brengen én festivals en clubs te gaan bezoeken. Het tweede jaar zou twee platen opleveren met de Berliner Philharmoniker, het derde premières in Berlijn, Londen en Rotterdam, het vierde verder internationaal naar buiten treden en het vijfde… naar Mars. Wat daarmee wordt bedoeld zien we te zijner tijd wel.

RINUS VAN DER HEIJDEN

BONSAI PANDA – SHORT TERM MEMORY MUSIC 1

Eigen beheer

Jelle Roozenburg – gitaren en composities
Louk Boudesteijn – trombone, Moog-synthesizer en composities
David Kweksilber – rieten
Romain Bly – Franse hoorn en trompet
Jimmy Jo Hueting – slagwerk

www.bonsaipanda.com

Previous post

Honing en Brederode scheppen een nieuwe legende

Next post

Willem Suilen Trio omarmt groten uit de 20e eeuw

No Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *