Evenals zijn moeder afkomstig uit Venezuela, (ook) kind van een Antilliaanse vader en in 1993 afgereisd naar Nederland. Om daar furore te maken met Fra Fra Sound, Latin Society en de Rob Mostert Hammond Groep. Deze twee zinnen schetsen een deel van het leven van trompettist Michael Simon. Twee muzikale werelden in één persoon; voeg er maar een derde bij. Want de in Rotterdam wonende musicus heeft nu Azië in de kijker gekregen.
En daarvan mag de wereld getuige zijn middels de tweede cd van Michael Simon: Asian Connection. Waarop een pipa hoogtij viert. Een Chinese luit die Simons muziek een nieuw geluid en meer nog nieuwe dimensies geeft. De pipa opent het album, waarna saxofonist Minyen Hsieh, geruggesteund door trompettist Michael Simon zelf, de muziek meteen in de hoek van de hardbop trekt. Dit openingsstuk Chino soy van de Spaans-Amerikaanse orkestleider Xavier Cuget uit 1935 – naar verluidt de eerste poging Chinese muziek met latin jazz te verbinden – doorbreekt samen met het funky Thumbs Up van Michael Veerapen de Aziatische ‘hegemonie’. Hoewel bij dit tweede stuk Simons trompetspel – gedrenkt in de hardbop-traditie – toch wel heel erg dicht tegen de reuzen uit de jazzhistorie leunt.
De zes andere composities hebben alle een Aziatische inslag. Dance of the Yao tribe I en II van Mao Yuaun en Liu Tieshan is een Chinees volkslied waarin uiteraard de pipa een vooraanstaande plek inneemt en waarin duidelijk is te horen hoe Michael Simon de muziek uit Zuid-Oost Azië grondig heeft bestudeerd. Intrigerend daarbij is om te horen hoe hij zijn eigen culturele achtergrond, die van de jazz- en de Aziatische muziek op een logische en naadloze wijze in elkaar schuift. Het is daarbij vrijwel altijd de trompet die de overgangen van de ene naar de andere vorm aanstipt.
De muziek op Asian Connectionis over het algemeen krachtig. Ondanks dat er slechts sprake is van zes uitvoerders klinkt zij vaak orkestraal. En dan niet alleen op Westerse leest geschoeid: de karakteristieken van de Chinese traditionele muziekensembles komen zeker ook voorbij. De pipa mengt wonderwel met een sopraansaxofoon, getuige een andere Chinees volksliedje, Mountain Song. Maar evengoed met een trompet, zelfs als die zich vanuit de achtergrond met de pipa bemoeit. Terwijl de pipa en basgitaar ook al een verbluffende eenheid vormen.
Jazz kent vele uitgangspunten. Er is zeker al eerder geëxperimenteerd met Aziatische invloeden. Michael Simon echter trekt zijn kennis breed. Hoewel de pipa oorspronkelijk een traditioneel Chinees instrument is, ziet bespeler Chung Yufeng kans het instrument ook als een gamelan te laten klinken. Michael Simon’s reizen naar Maleisië zullen daar zeker aan hebben bijgedragen.
RINUS VAN DER HEIJDEN
Michael Simon – Asian Connection
Eigen beheer
Michael Simon– trompet en flugelhorn
Minyen Hsieh– tenor- en sopraansaxfoon
Chung Yufeng– pipa
Michael Veerapen– piano
Daniel Foong– basgitaar
John Ashley Thomas– slagwerk