Zouden er nog andere instrumenten zijn die zo ver uit elkaar liggen als fluit en slagwerk? Als je spreekt van contrasten, dan kunnen die nauwelijks sterker worden opgeroepen dan door deze twee zo verschillende eenheden. Fluitist Peter Arts van der Zanden en slagwerker Fred van Duijnhoven spelen er een (korte) cd mee vol. Fraaie klanken, op hoog niveau improviserend voortgebracht door deze twee musici. Die beschikken over hele grote oren.

Peter Arts van der Zanden en Fred van Duijnhoven kennen elkaar al dertig jaar. Ooit speelden zij samen in de groep Wave van de Nijmeegse componist en saxofonist Jos Engelhard. Als je het over Nijmegen hebt, denk je onwillekeurig aan saxofonist Bo van de Graaf. Hij was het dan ook die Peter Arts van der Zanden en Fred van Duijnhoven vorig jaar samenbracht om hen hun gezamenlijke liefde te laten betuigen: die voor vogels. Of die nu muzikaal beeldend wordt uitgedrukt op deze Bird’s Song laten we in het midden. Maar hun hoge mate van improviserend vakmanschap klinkt uit elke noot.

In negen eigen stukken plus een van Eddie Harris (Freedom Jazz Dance) worden uit de thema’s enkele noten geplukt om daar verder mee te gaan improviseren. Fluitist en slagwerker gaan daarmee hun eigen gang. De eerste beweegt zich voornamelijk binnen lyriek, Van Duijnhoven plaatst daar de ene keer donderend slagwerk tegenover en op andere momenten een zoekend en aarzelend meekuieren met de verrichtingen van zijn muzikale maat. Om weer ergens anders zich schuil te houden achter zijn slagwerk en zo de sfeer te laten bepalen door de esoterische klanken van fluit, altfluit en basfluit. De compositie Liedje voor Sophietje is daar een sprekend voorbeeld van.

De fraaie klankkleur van Bird’s Song wordt mede bepaald door de omgeving waar de cd is opgenomen: het Zalmkerkje in Millingen aan de Rijn. De ruimtelijke akoestiek brengt een mooie balans aan tussen de subtiliteit van de fluiten en het manifeste geluid van het slagwerk. Van dat laatste instrument lijkt het of de bovenkant van het volume is afgetopt, waardoor de klanken nergens als hinderlijk of overrompelend worden ervaren. En fluiten en slagwerk waarlijk organisch ineen vloeien.

Bird’s Song is een sprekend voorbeeld van hoe indringend improvisaties kunnen zijn. Het sterke evenwicht tussen de twee uitvoerders laat geen ruimte voor slippertjes. Integendeel. Spanning is een wezenlijk element van deze cd waardoor je telkens maar weer met heel je wezen in de muziek wordt gerukt.

RINUS VAN DER HEIJDEN

Peter Arts van der Zanden en Fred van Duijnhoven – Bird’s Song
P.J.J., distributie ToonDist

 Peter Arts van der Zanden – fluit, altfluit, basfluit
Fred van Duijnhoven – slagwerk

www.peterartsvanderzanden.nl

www.toondist.nl

Previous

Peter Beets duikt geschiedenis in met George Gershwin

Next

Hassfurther en Büyükberber als vis in muzikaal water

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook