Kun je zingen, dan heb je altijd je instrument bij je. Bij het Idema/Serierse Quartet kun je terecht spreken van zang als instrument. Anna Serierse geeft met haar warme sopraan indringend partij in het kwartet. Zij is een ware stematlete op de evenwichtsbalk van de improvisaties. Gitaar, bas en slagwerk garanderen steeds een perfecte afsprong.

Atletiek, gelukkig geen stemacrobatiek. Geen bovenmenselijk trapezewerk met ware doodsverachting, maar juist heel aards en verlokkend. Warme sopraan of hoge alt, typering maakt in wezen niet veel uit. Serierse vangt je in elk nummer, met haar zuivere, trefzekere, lenige stem.

De nummers op deze cd zijn over het algemeen heel ruimtelijk van opzet in een aangenaam traag tempo, waarin alle leden van het kwartet volledig tot hun recht komen. In een nummer zoals III komt het wel tot pittige snelle gitaaraccenten met daarbij scatzang. In Sketch I komt het op het einde tot een felle dialoog tussen gitaar en zang, net als in het laatste nummer van de cd, Hennekiti. Twee stukken, Over, Onder (Miniatuur) en Motus, zijn voorzien van tekst, geschreven door Serierse. Het zijn bij uitstek teksten zonder herkenbaar of vast metrum. Dat soort houvast bieden deze teksten juist niet. Bovendien, de teksten zijn maar matig of helemaal niet verstaanbaar.

De titel Motus van dit debuutalbum staat volgens de afzender voor ‘bewegen tussen verschillende plaatsen, beweging tussen verschillende scenes, het bewegen met en door elkaar, de beweging in jezelf’. Dat lijkt op voldoende motivatie (…).

Dit debuutalbum kon het kwartet kosteloos maken, omdat zij samen met twee andere bands in 2019 wonnen in Keep an Eye ‘The Records’, een project van de Keep an Eye Foundation. Dat is een particuliere stichting die zich inzet om jonge studerende muzikanten en kunstenaars te helpen bij de start van hun loopbaan. Het Idema/Serierse Quartet kreeg zodoende, mede gesteund door het Amarte Fonds (ook particulier), de gelegenheid voor zijn eerste album opnamen te maken met Chris Weeda in de Fattoria Musica, de studio in Osnabrück. Dat is terug te horen in de perfecte opnamen. Bijna perfect, want juist in het eerste nummer Mikado gaat het (zo te horen) enigszins mis. De zang in dit overigens heel korte stuk is zo nu en dan schril.

Of het fraaie ontwerp van Raymond Boekelder van het cd-hoesje en boekje ook dankzij steun van een fonds of stichting tot stand kwam is niet te traceren. Het is wel duidelijk dat het kwartet hecht aan zoiets als een Gesamtkunstwerk, dat een hoesje en een boekje de meerwaarde van een album betekenen. Het oog wil ook wat. Iconische hoezen van 30 bij 30 cm voor elpees heeft menigeen nog wel op zijn netvlies. Ontwerpen voor cd-albums is doorgaans minder dankbaar werk, zo lijkt het voor het overgrote deel van wat uitkomt. Het cd-album Motus is daarop dus een prettige uitzondering.

JAN BOL

 

IDEMA/SERIERSE QUARTET
MOTUS

Dox Records

Gijs Idema – gitaar
Anna Serierse – zang
Cas Jiskoot – contrabas
Tim Hennekes – slagwerk

 

WWW . ANNA SERIERSE . COM

WWW . GIJS IDEMA . COM

Previous

Guus Janssen temt en beheerst het ooit zo logge kerkorgel

Next

Rik van den Bergh imponeert op baritonsaxofoon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook