Een reis tussen New York en Parijs. Die maakte de muziek die uiteindelijk is samengekomen op het album ‘Too Tall To Sing’. Flin van Hemmen en Jozef Dumoulin vertellen een intrigerend verhaal.

Too Tall To Sing is een duoplaat geworden die je doet vermoeden dat twee improviserende musici groen licht kregen om ieder afzonderlijk hun gang te gaan en de resultaten hiervan bij elkaar te vegen. Niets is minder waar. Zowel Jozef Dumoulin als Flin van Hemmen zijn zeker afzonderlijk bezig geweest, maar de reizen die snippers muziek of muzikale halfprodukten maakten tussen twee werelddelen hebben een doorwrocht product opgeleverd dat je bij elke keer luisteren bezig houdt en telkens weer verrast.

Samples en veldopnamen vormen de basis voor deze cd. Daar kun je vele kanten, zo niet alle, mee uit en dat hebben de twee musici dan ook gedaan. Zij hanteerden beiden de digitale toverdoos, maar ook de piano, andere toetsinstrumenten, percussie, stem en computer. In negen composities trekt de wereld aan de luisteraar voorbij in de ene keer volstrekt onbekende en dan weer aanklevende geluiden. Zij drijven als het ware aan je geest voorbij, dompelen je in gelukzalige roesjes om even later je waarnemingsvermogen aan te scherpen omdat de klanken die dan worden aangedaan, je nieuwsgierigheid zodanig wekken dat je ze wilt thuis brengen.

Dat lukt lang niet altijd en dat is maar goed ook. Want deze gestaag stromende rivier is gevuld met onderwaterleven dat zijn geheim niet prijsgeeft, maar onbedwingbaar van zijn aanwezigheid blijk geeft. De klanken zijn dwingend en omdat ze zo gebundeld zijn kom je tijd tekort om ze allemaal te benoemen. Daarin zit de kracht van deze muziek; zij is niet bij één keer beluisteren te bevatten. En wellicht bij duizend keer ook niet.

Flin van Hemmen heeft zich van ‘gangbare’ jazz verwijderd om zijn weg te gaan zoeken in geluidsonderzoek. Toen de coronapandemie uitbrak benaderde hij Jozef Dumoulin met de vraag of zij samen geen muziek konden maken, waarbij de afstand van New York (waar Van Hemmen woont) naar Parijs (woonplaats van Dumoulin) het gereedschap was die de muziek werkelijkheid moest laten worden. Beide musici gingen pingpongen met hun ideeën: de ene stuurde audiomateriaal naar de andere in de verwachting dat hij er een drastische draai aan zou geven. Daarvoor werd het materiaal hoogstens twee keer heen en weer gestuurd, waarna de fine-tuning begon. Grootste verrassing voor beiden: ze betraden terreinen die nieuw voor hen waren. Bijvoorbeeld voor Flin van Hemmen toen zijn partner midi-drums ging programmeren. Er bleek geen weg terug, alleen maar gang vooruit om dieper in het werk te geraken.

Daarin schuilt de kracht van Too Tall To Sing: sommige stukken werden er niet helderder op, ze leken volgens Flin van Hemmen soms dood te lopen omdat er geen richting aan kon worden gegeven. Voornamelijk omdat het duo zich geen regels had gesteld, het ging bij de schepping uitsluitend om het samenbrengen van de ideeën en wat daaruit kwam, mag nú de luisteraar beoordelen.

Too Tall To Sing is door dit alles onhandelbaar geworden, wringend, meegaand, verleidend, keihard botsend, maar voor de ware luisteraar altijd behagend. En is dat niet de mooiste taak van muziek?

RINUS VAN DER HEIJDEN

 

FLIN VAN HEMMEN & JOZEF DUMOULIN
New Dance Moves – Too Tall To Sing

S h h p u m a

Flin van Hemmen – samples, piano, percussie, stem
Jozef Dumoulin – samples, piano, toetsen, e-drums, programmering

 

www.shhpuma.com

Previous

Romain Pilon Trio ingetogen en sterk overtuigend

Next

Franse chanson en jazz hand in hand bij L’Ame des Poètes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook