Concertrecensies

Bombino laat desertblues in één grote brij verdrinken

jn_bombino_paard_20161023_4fotos_1
Bombino is een virtuoos op zijn elektrische gitaar.

Omdat er dit voorjaar een nieuw album (‘Azel’) is uitgekomen kwam de, inmiddels breed bejubelde, desertblues-vertolker Omare ‘Bombino’ Moctar tijdens een korte tour weer naar Nederland. Vandaar dat hij deze avond op het podium stond van het Paard van Troje. Waarbij het voorprogramma werd ingevuld door de psychedelische rockband The Machete Nightclub. En achteraf had dat een eerste indicatie moeten zijn van verwachtingen die bijgesteld moesten worden.

De berichtgeving vooraf, eerdere ervaringen met de artiest en lovende woorden in oudere publicaties zorgen dat de interesse gewekt is om aanwezig te zijn bij zijn optreden. Met ruim een uur vertraging start Bombino zijn optreden in Den Haag met een simpel ‘bonsoir’. De enige woorden die hij met het publiek zal wisselen. Zittend bespeelt hij zijn akoestische gitaar als vanouds zeer intens. Bij vlagen lijkt hij bijna in het instrument te verdwijnen, de virtuoos is hier volledig op zijn plek.

jn_bombino_paard_20161023_4fotos_2
Bombino speelt zittend de akoestische gitaar.

UPTEMPO

De muziek bestaat uit Afrikaanse folk, in een combinatie met bluesachtige akkoorden en uptempo gespeeld, waarbij de muzikanten allemaal op stoelen zitten. In dit deel van het concert bespeelt Corey Wilhelm, vaste drummer van de band rondom Bombino, de djembé met verve. Continu jaagt hij het tempo verder op, terwijl Bombino zijn teksten in het Tamasheq, zijn Touareg-moedertaal, loslaat op het publiek. Dat gedeeltelijk vanaf de eerste tonen uitbundig danst op de muziek. Grofweg de andere helft van de aanwezigen luistert aandachtig, maar lijkt niet goed raad te weten met het optreden. Het verbaast zich hardop over basgitarist Youba Dia, die zijn instrument bespeelt met het type handschoenen aan die ook door hardlopers wordt gebruikt. Hij lijkt de aansluiting met de rest van de band volledig te missen, waarbij de eerder aangehaalde zwijgzaamheid dit gevoel verder versterkt. De muziekstukken worden in hoog tempo uitgevoerd en eindigen in veel gevallen vrij abrupt.

Na een klein half uur spelen wordt het podium ontdaan van de akoestische instrumenten en stoelen en neemt de drummer plaats achter zijn drumstel. Ook Bombino pakt zijn elektrische gitaar, net als Illias Mohammed Alhassen, die op een kalebas een deel van de percussie voor zijn rekening heeft genomen. De set verandert in een optreden vol min of meer psychedelische rock, gemixt met muzikale invloeden uit de woestijn.

jn_dia_djakrave_paard_20161023_4fotos_2
Basgitarist Youba Dia

Op zijn elektrische gitaar blijkt woestijnrocker Bombino technisch eveneens een ware virtuoos te zijn. Van rock naadloos overgaand in op blues gestoelde akkoorden en weer terug naar de zeer energieke, zogeheten desertrock. Ook hier weer een zeer snelle afwisseling van muziekstukken, die echter al snel verworden tot een brij omdat de stukken dezelfde ritmes kennen en de teksten niet te volgen zijn door de taalbarrière. Een deel van het publiek lijkt gehypnotiseerd door dit optreden en danst aan een stuk door. Maar veel bezoekers beginnen de zaal voortijdig te verlaten. Iets wat ook ingegeven zal zijn door het late tijdstip.

jn_onbekend_paard_20161023_4fotos
Illias Mohammed Alhassen speelt naast elektrische gitaar ook percussie.

NIET IN LIJN

De vooraankondiging van dit optreden lijkt niet in lijn met datgene wat uiteindelijk op het podium wordt neergezet. Het optreden staat technisch absoluut, maar dekt niet de gewekte verwachtingen qua stijl en genre. De muzikale al vaker genoemde overeenkomsten met Jimi Hendrix, Carlos Santana, John Lee Hooker en zelfs Dire Straits waren vanavond onvindbaar. Een mix van psychedelische rock met folk uit de desert was een passender omschrijving geweest. En die misser is ronduit jammer te noemen.

tekst en beeld JAN PIET HARTMAN

Omare ‘Bombino’ Moctar
Paard van Troje Den Haag, 23 oktober 2016

 Bombino – zang, akoestische en elektrische gitaar
Youba Dia – basgitaar
Illias Mohammed Alhassen – percussie en elektrische gitaar
Corey Wilhelm – drums en djembé

 www.bombinomusic.com

 

Previous post

Nils Petter Molvaer laat publiek drijven op zijn muziek

Next post

Christoph Stiefel brengt middeleeuwen aan in jazz

No Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *