OPINIE

 

‘1,5 Meter Sessies’ was de titel van vier live streamconcerten die muziekpodium Paradox in Tilburg organiseerde en die door vele, naar muziek hunkerende liefhebbers, werden gevolgd. Hoe komt dat nieuwe fenomeen binnen? JazzNu richtte vier keer de blik naar binnen en doet verslag.

Heeft live streaming een toekomst?

Vier avonden voor je computerscherm doorbrengen om live-concerten te kunnen aanschouwen. Iets wat pakweg drie jaar geleden volstrekt ondenkbaar was, maar nu waarschijnlijk deel gaat uitmaken van een nieuwe toekomst. Deze schrijver voelde zich toen hij voor de eerste keer neerstreek voor zijn beeldscherm zelfs een beetje zenuwachtig. En nu, na vier avonden, hoe voelt het nu aan?

Het dient gezegd: het went snel. En verdorie, het is nog leuk ook. Je kunt een gemakkelijke stoel aanschuiven, rustigjes de inhoud van de koelkast gaan inspecteren, het geluid naar believen harder of zachter zetten en gaan genieten of je gaan ergeren aan de chats die tijdens zo’n live-streamconcert (ook al iets nieuws, die benaming) naast de concertbeelden opduiken. ‘Ik hoor alleen water en vogeltjes’, ‘Even schakelen van de Peter Pan Speedrock naar deze sessie’ en ‘Oei, dat is niet te verstaan’; dit alles ter leringhe ende vermaeck. Of tot uw diepe ergernis: kiest u maar.

Jeroen van Vliet opende met het Moon Trio het eerste live streamconcert in Paradox.
Jeroen van Vliet opende met het Moon Trio het eerste live streamconcert in Paradox.

Live streaming is een nieuw fenomeen dat een revolutie kan betekenen in concertbeleving. Nu, gedwongen door Covid-19, is het voor velen een uitkomst om toch iets mee te pikken van hetgeen musici tot uitdrukking willen brengen. Los van de discussie dat musici niet aan deze nieuwe verschijningsvorm moeten meewerken omdat ze er niet voor worden betaald, gaat live streaming een hoop mensen plezier verschaffen. En bovendien buigt het fenomeen al naar een andere richting: de vier live streams bij Paradox waren nadrukkelijk gekoppeld aan de mogelijkheid er een kaartje voor te kopen en/of te doneren voor al het mooie gebodene. Hetgeen ook op grote schaal gebeurde.

Dit alles leidt er toe dat in de toekomst live streaming zeer waarschijnlijk een plek gaat innemen in de beleving van concerten. Al was het alleen maar omdat een groot deel van de mensheid voor de gemakkelijkste weg kiest: je hoeft er de deur niet meer voor uit, thuis is de drank goedkoper, je kunt met anderen zoveel door de muziek heen kletsen als je wilt en als je daardoor nogal wat hebt gemist, kun je altijd nog eens terugkijken.

Eric van der Westen plaatste, samen met Aron Raams en Koen Smits, de blues centraal tijdens het tweede live streamconcert in Paradox.
Eric van der Westen plaatste, samen met Aron Raams en Koen Smits, de blues centraal tijdens het tweede live streamconcert in Paradox.

Daar tegenover staat dat het bezoeken van concerten al eeuwenlang ook een sociale gebeurtenis is. Toen Mozart in de achttiende eeuw zijn opera’s liet opvoeren, waren dat eerder een soort carnavalsfeesten dan serieuze muziekuitvoeringen. Het publiek in de zaal stond, liep door elkaar heen, schreeuwde naar de musici en zangers en maakte geanimeerd een praatje met elkaar. Hoewel dat laatste aspect jammer genoeg vaak is gebleven bij hedendaagse concerten, ligt het sociale aspect op een ander vlak: hoe fijn is het niet om vóór aanvang even bekenden te klampen: ’Hé, hoe is ’t met jou?’ of na afloop als doorgewinterde ‘kenner’ het gebodene te filteren en te becommentariëren?

Je kunt nu al stellen dat live streaming, ook al is het fenomeen de luiers niet eens ontgroeid, verder zal opstomen. Clubeigenaren en uitbaters van muziek- en theaterzalen zullen er niet blij mee zijn. Als grote aantallen mensen voor de computer thuis kiezen, missen zij in elk geval de entreegelden en de baropbrengst. Plus – en dat is een belangrijke factor – recht op subsidies omdat de verstrekkers daarvan vaak uitgaan van grote bezoekersaantallen.

Teus Nobel trad met zijn Liberty Group groep aan voor het derde live-streamconcert.
Teus Nobel trad met zijn Liberty Group groep aan voor het derde live-streamconcert.

En de musici? Nu zijn zij de inzet van verhitte discussies omdat zij volgens de ene groep hun huid niet voor niets moeten verkopen. Een andere groep brengt daar tegenin dat juist in deze tijd van Covid-19 live streaming de enige manier is om in ‘the picture’ te blijven. Het is echter vrijwel zeker dat aan de noodkreet van de eerste groep gevolg gaat worden gegeven: musici zullen hun inspanningen beloond willen zien en gaan derhalve geld vragen voor hun live streamconcerten. Volkomen terecht, die ontwikkeling is al in gang gezet en zal zeker verder uitpakken.

Waardoor het de beurt wordt aan de muziekliefhebber. Wat gaat hij doen als de beperkende maatregelen de komende tijd worden versoepeld of in het beste geval, niet meer nodig zijn. Gaat hij het gemak en de rust indachtig, zich dan nog maar eens lekker uitstrekken in die gemakkelijke stoel voor de computer? Of gaat hij, weer en wind trotserend, op pad om in eigen stad en vaak zelfs ver daarbuiten, zijn favoriete musici opzoeken om ze live aan te moedigen?

Paul van Kemenade verzorgde met zijn Three Horns and a Bass en Budha Building het laatste van vier live streamconcerten in Paradox.
Paul van Kemenade verzorgde met zijn Three Horns and a Bass en Budha Building het laatste van vier live streamconcerten in Paradox.

De nabije toekomst zal het leren. Maar het staat nu al vast dat live steaming niet meer uitgegumd kan worden. Het is een van de verworvenheden die de coronacrisis met zich heeft meegebracht. En het is er eentje waar je niet ziek van wordt en die eeuwig voort kan duren.

RINUS VAN DER HEIJDEN
Foto’s GEMMA KESSELS

 

Previous

Fluit

Next

Jazz ten tijde van corona: Michael Varekamp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook