Cd-recensies

Het eigen impropad van Joris Roelofs en Han Bennink

Evenwicht tussen de (jazz)muziektraditie en improvisaties anno 2018. Dat tekent de cd ‘Icarus’ van klarinettist Joris Roelofs en slagwerker Han Bennink.

Icarus Het eigen impropad van Joris Roelofs en Han BenninkVeertien stukken in dik veertig minuten. Het zou hardloperij kunnen betekenen, maar daar doen Joris Roelofs en Han Bennink niet aan. Hoewel het bij de eerste tonen van het openingsnummer Carmen lijkt of alle alarmbellen gaan rinkelen en daarna de bom valt (op rekening van klarinet en slagwerk) hebben beide improviserende musici een gedegen stuk vakwerk afgeleverd. Terwijl je bij vrije-improvisatiemuziek niet gewend bent dat er ook ruimte is voor verstilde momenten, duiken die op deze Icarus zeker ook op.

Van de veertien stukken zijn er elf van de gezamenlijke hand van Bennink en Roelofs. De andere drie zijn fraaie bewerkingen van Something Sweet, Something Tender van Eric Dolphy, This Is New van Kurt Weill en Song For Che van Charlie Haden. Vooral de Weill-compositie maakt indruk, want de twee vertolkers laten die typische vooroorlogse sfeer die de muziek van de Duitse componist kenmerkt, fragmentarisch fraai doorklinken in hun interpretatie.

Je vraagt je bij het beluisteren van dit album af wat er het eerst was: de kip of het ei. Met andere woorden: wie is de aangever? Hoewel de vraag niet echt relevant is, dringt hij zich op als je Han Bennink meermalen achter het spel van Joris Roelofs hoort dartelen. Dat is echter schijn, want voor de diepgang van het merendeel van de stukken ligt er een serieuzere basis. De geschoolde Joris Roelofs hoor je terug in composities als Bahbachbah, Guidi, Broad Stripes and Bright Stars en Rondo 1 en Rondo 2. Juist daarin zit de kracht van deze cd: de muziektheoretische inbreng van de klarinettist en de intuïtieve antwoorden daarop van de slagwerker. Niet alleen op drums, ook nog op klarinet en piano. Hulde derhalve aan de diversiteit.

Dat maakt dat deze vrije improvisaties heel wat verder gaan dan menigeen gewend is uit de tijd dat de free jazz welig tierde en de Westeuropese varianten die daarna kwamen.

RINUS VAN DER HEIJDEN

Joris Roelofs – Han Bennink – Icarus
Instant Composers Pool

Joris Roelofs– basklarinet, Bb-klarinet
Han Bennink– slagwerk, balk, C-klarinet, piano

www.icporchestra.com

Vorig Artikel

Jazz Middelheim toonbeeld van jazzy schoonheid

Volgend Artikel

22e Jazz au Broukay bewijst zichzelf zonder moeite

Geen Reactie

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *