Concertrecensies

Steven Delannoye c.s. goudeerlijk zonder franje

Dat de levendige Belgische jazzscene veel moois te bieden heeft, is in Nederland volop bekend. Grote namen als Stuff, Taxi Wars, Jef Neve en het Brussels Jazz Orchestra zijn erkend als toppers van de Europese jazz. De aanstormende projecten Schntzl, De Beren Gieren en Bram Weijters Crazy Men behoren intussen tot de smaakmakers van de grote festivals.

Jean-Paul-Estievenart-Foto-Jeanschoubs Steven Delannoye c.s. goudeerlijk zonder franje
Jean-Paul Estiévenart

Dat onze westerburen ook op het gebied van de vrije improvisatie kunnen uitblinken, werd op deze avond door de Vlaamse tenorsaxofonist Steven Delannoye en zijn gasten vakkundig gedemonstreerd. De Nederlandstalige, Vlaamse jazzgemeente en de Waalse jazzmusici zijn nog veelal gescheiden entiteiten, die langs de Nederlands-Franse taalgrenzen in aparte gesubsidieerde circuits co-existeren. De logische plaats waar een vermenging en kruisbestuiving plaatsvindt, is de culturele smeltkroes Brussel met zijn Europees-internationale identiteit. Brussel is ook de plek waar Steven Delannoye samenwerkt met Waalse collega’s in diverse projecten.

In het kader van de concertreeks Motives for Jazz kreeg Delannoye de kans om een podium te bieden aan vrienden en collega’s die hem reeds lange tijd inspireren. Onder zijn motto ‘Steven Delannoye Invites’, onderdeel van een concertreeks van JazzLab, organiseerde hij een concertavond van kamermuzikale allure en verstilling met twee verfijnde duo’s.

Nicola-Andrioli-Foto-Jeanschoubs Steven Delannoye c.s. goudeerlijk zonder franje
Nicola Andrioli

AFTRAP

De aftrap nam hij samen met de Waalse pianist Nicola Andrioli voor zijn rekening. Een naadloos ingespeeld duo met verstilde muziek, waarbij vanuit een lyrische opening ook stevig groovend en virtuoos uitgepakt werd. Spannende muziek, die vrijheid en zekerheid ademde binnen uitdagende composities als Pas du titre met humoristische kwinkslagen en volop fijne melodische vondsten. Met een helder stralend, Coltrane-achtig geluid met een rokerig randje formuleerde Delannoye zijn muzikale gedachten, ondersteund en uitgedaagd door zijn ‘partner in crime’, die aan de vleugel akkoorden wist te ontlokken die refereerden aan Debussy en Ravel, maar die ook stevig groovend konden klinken in een onvervalst jazzidioom.

Na de pauze werd het stokje overgenomen door Jean-Paul Estiévenart op trompet, met een verfijnde lyrische trompettoon in een expressief optreden samen met Sam Gerstmans, die veel indruk maakte als diepzinnige, rotsvaste contrabassist met veel polyfone en harmonische ingevingen. Een spannend, vrij geïmproviseerd en bij vlagen gespierd optreden vol verstilde schoonheid, ruimte en diepzinnige bezonkenheid. De musici waren heer en meester in hun zelf geschapen wereld waar ze bezwerend de stilte lieten horen die besloten kan liggen in goudeerlijk gespeelde muziek zonder franje. Musici die zonder omhaal rechtstreeks tot de essentie gaan in hun zoektocht naar pure muziek.

Sam-Gerstmans-Foto-Jeanschoubs Steven Delannoye c.s. goudeerlijk zonder franje
Sam Gerstmans

GOEDGELUIMD

De reeds zeer geslaagde avond werd afgesloten met een goedgeluimd all-staroptreden van alle vier musici gezamenlijk. Met een bezetting van contrabas, piano, tenorsax en trompet stond er een heus traditioneel kwartet zonder drums, waar zeer verfijnd op de millimeter kon worden gemusiceerd. De mannen haalden samen de beboptraditie binnen met een spannend gedeconstrueerde versie van de overbekende bebopklassieker Scrapple From The Apple van Charlie Parker.

Een boeiende afsluiting van een avond vol verstilling en vrijheid. Ruimtelijke, bij vlagen abstracte muziek die bol stond van spanning en veel wederzijdse collegiale waardering. Gebracht door vier echte meneren van de vrije improvisatie, die gemoedelijk met elkaar muzikaal alle kanten uit gingen.

Steven-Delannoye-Foto-Jeanschoubs Steven Delannoye c.s. goudeerlijk zonder franje
Steven Delannoye

Met deze vertoning van vrijheid van geest, bezonkenheid en menselijkheid was de avond een goed recept voor vrij burgerschap in woelige tijden. Een avond die iedereen even liet vertoeven in een ideale wereld van muzikale democratie en collectieve vrijheid.

MATHILDE LÖFFLER
Foto’s JEANSCHOUBS

Motives For Jazz/ Bilzenjazz – Steven Delannoye Invites