Er zijn maar weinig contrabassisten die onder hun eigen naam een album uitbrengen. En het aantal onder hen van het vrouwelijk geslacht is nog beperkter. De Italiaanse Rosa Brunello heeft het hem wel geflikt. Voor de tweede keer zelfs. Er ligt sinds vorig jaar een prachtig album, ‘Upright Tales’, een waardige opvolger van haar debuutalbum ‘Camarones a la Pancha’.

Dit debuutalbum heeft Brunello opgenomen met haar kwintet, nu treedt ze aan met een persoon minder, maar voor vier stukken heeft de bassiste enkele gastmusici uitgenodigd. Op twee composities is het kwartet een septet. In de kwartetnummers willen de twee blazers nog wel eens belanden in een kwetterend onderonsje, maar de Amerikaanse aan CamJazz verbonden tenorsaxofonist Dan Kinzelman weet ze in de andere nummers succesvol uit te dagen tot kernachtige soli.

In Ottobre speelt Kinzelman soepeltjes langs de hoekige piano-akkoorden van Enzo Carniel en de stem van Francesca Viaro door naar de verlossing, die zich aandient met de pianoklanken van het daaropvolgende Meditteraneo, een mijmering aan het zwoele strand, gecomponeerd door Brunello. Het tweede septetnummer, Three views of a Dream, dat traag van start gaat, ontaardt langzaam maar zeker in een waar koperspektakel, dat nog wordt opgejut door het telkens herhaalde basloopje van Brunello en het hoge tempo van slagwerker Lica Colussi. De blazers weten elkaar prima te vinden en vinden tenslotte rust in een indringend slotakkoord.

In drie stukken klinkt de stem van Francesca Viaro. Haar vloeiende zanglijn doorbreekt het koper en kabbelt als een beekje door het soms bergachtige en dan weer licht glooiende muzikale landschap. Viaro’s toegevoegde waarde is duidelijk hoorbaar in het tweeluik Ylos. De compositie van Boato is op het album aanwezig als kwartetuitvoering en in het slotnummer wordt het kwartet versterkt door Carniel en Viaro. Hoewel het tempo in het slotnummer lager ligt, duurt deze uitvoering aanzienlijk korter dan de kwartetversie. De stem beantwoordt de blazers en dompelt de luisteraar geleidelijk onder in een poel vol overpeinzingen. Als de muziek zwijgt blijft het thema nog een tijdje na-ijlen.

Brunello maakt haar rol van bandleider waar. Ze hoeft daarvoor schijnbaar weinig moeite te doen. De bas vervult een functionele rol, zoals in de opmaat van Filippo Vignato’s compositie The Day After, waarin Brunello gaandeweg een solo het thema introduceert. Haar heldere geluid klinkt door in alle nummers, maar is nergens dominant aanwezig. Samen met slagwerker Colussi verleidt ze het kwartet en wat nog knapper is: het septet, tot samenhangende vertellijnen, afgewisseld met boeiende soli. Een album dat ook na meerdere keren luisteren recht overeind blijft staan.

O ja, als u het album in zijn geheel wil beluisteren moet u naar de winkel gaan of via internet bestellen. Slechts het openingsnummer is aanwezig op Spotify.

ROBIN ARENDS

Rosa Brunello Y Los Fermentos
CamJazz

Rosa Brunello – contrabas en elektrische bas
David Boata – trompet en flugelhoorn
Filippo Vignato – trombone
Lica Colussi – drums

Gasten: Francesca Viaro – zang
Dan Kinzelman – tenorsaxofoon en klarinet
Enzo Carniel – piano

 

WWW.ROSABRUNELLO.COM

WWW.CAMJAZZ.COM

Previous

Rolf Delfos gooit hoge ogen met eerste eigen cd 'Road Trip'

Next

Magnifiek eerbetoon aan Willem Breuker Kollektief

1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook