De dubbel-cd ‘First Daylight’ van Michel Vrydag – Mapping Roots moet je niet opzetten bij het krieken van de dag. Daar leent de muziek op het album zich helemaal niet voor. In zeven van de veertien nummers roffelt slagwerker Daniel Jonkers er zodanig op los, dat bij wijze van spreken de tere zonnestralen van de morgenstond vervallen in stroboscopisch licht. Oftewel, deze ongetwijfeld technisch begaafde en virtuoze slagwerker is een ware klopgeest die je gehoor tart. Dat doet hij niet in de overige zeven composities van Vrydag.

In de zeven ‘stroboscopische’ nummers zijn het naast de composities van Vrydag ook  pianist Bram Weijters en Michel Vrydag op basgitaar die bijdragen aan het sterk bonkende en stotende karakter van de muziek. Het is ongetwijfeld lekker om in alsmaar wisselende snelle ritmes samen te spelen. Voor de toehoorder is het al snel meer, zo niet te veel van hetzelfde.

Bij het horen van de zeven overige nummers: La Société du Spectacle, Septentrion, Ballade A3, Chant, Bright, Réminiscence en The Way of the Wizard spits je je oren. In die composities is een balans in het trio te horen. Bijna cliché, maar in langzame nummers, in ballads is meestal de ware meester te horen. Het luistert heel nauw, goed invullen, goed aanvoelen. Wat dat betreft springen Chant, Réminiscence, Ballade A3 en The Way of the Wizard er nog eens extra uit. In het nummer Bright is het ineens lekker boppen geblazen.

Een al te makkelijke rekensom laat zien dat Michel Vrydag – Mapping Roots misschien wel had kunnen volstaan met een enkele cd in plaats van een dubbel-cd. Het trio verschijnt op het gerenommeerde label Unit Records uit Zürich waar bijvoorbeeld grote namen als Joe Lovano, Franco Ambrosetti en Joel Frahm onderdak vonden. Het zou een mooie kans zijn als de musici van het trio Michel Vrydag – Mapping Rootsvan zo’n label de kans kregen door kruisbestuiving met andere musici aan hun talent te schaven. Als dat kan, dan komt het in de snelle nummers wel goed. Dan gaat slagwerker Daniel Jonkers goed gedoseerde, rake meppen uitdelen, accenten leggen die de luisteraar op het puntje van zijn stoel doen zitten. Als dan ook nog Michel Vrydag het overwegend moddervette geluid van zijn bas inruilt voor opvallend duidelijke bastonen, dan wordt het een toptrio, samen met de begaafde pianist Bram Weijters.

JAN BOL

 

MICHEL VRYDAG – MAPPING ROOTS
First Daylight

Unit Records

Bram Weijters – piano
Michel Vrydag – basgitaar
Daniel Jonkers – slagwerk

 

www.michelvrydag.com

www.unitrecords.com

Previous

Peter Tiehuis T5: voor goed humeur en zin in feestje

Next

Timothy Banchet (rondetijd 5.19,72)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook