Vier jazzmusici die de muziek van John Coltrane in een eigentijds kader willen plaatsen. Het getal vier strookt met de bezetting die Coltrane meestal rond zich duldde; het kwartet. Maar verder lopen de inzichten van Dear Lord zoals dit eigentijdse kwartet zich noemt en die van Trane ver uiteen.

Acht stukken moeten de erfenis van Coltrane, die vorig jaar juli vijftig jaar dood was, van nieuw leven voorzien. Zeven bekende Trane-composities titels: Naima, Dear Lord, Like Sonny, Lonnie’s Lament, Sun Ship, Amen en Resolution verwijzen rechtstreeks terug naar de legendarische tenorsaxofonist. Één met de titel Dear Trane is van de hand van leider Sandro Fazio. Hij speelt elektrische en midi-gitaar en omringt zich met basgitaar, elektronica, zang,, slagwerk en akoestische gitaar. En uiteraard tenorsaxofoon. Alleen die bezetting al wijkt sterk af van Coltrane’s instrumentarium – tenor- en/of sopraansaxofoon, contrabas, piano en slagwerk. Het moderne instrumentarium heeft alles te maken met het concept van deze cd: de muziek van Coltrane in deze tijd plaatsen.

Specifieker: een beeld proberen te geven van hoe Coltrane nú zou hebben gecomponeerd. Uiteraard staat het Sandro Fazio volkomen vrij daar zijn eigen visie op los te laten, maar je kunt er zowat gif op innemen dat Coltrane het níet had gedaan zoals het hier is uitgewerkt. Waarmee niet gezegd wil zijn dat de bedoelingen van Fazio c.s. onoprecht zijn, maar soms slaat de wijzer wel heel sterk door naar de randen van gemakzucht en muzikaal populisme. En daar kon bij Coltrane op geen enkele manier sprake van zijn.

Het is hier wennen aan een elektrische gitaar. En trouwens aan alle ingezette elektronica. In Like Sonny haalt die gitaar wel héél flink door, in Dear Trane valt een té esoterisch aangezet achtergrondstemmetje ver buiten de boot. Slechts de tenorsaxofoon van Francesco Bearzatti houdt het Coltrane-schip immer weer op koers. Maar goed, dit alles is de keuze van Sandro Fazio, een in Amsterdam residerende Frans-Siciliaanse jazzmusicus. Met hedendaagse geluiden – voornamelijk neergelegd via elektronica – klankexperimenten en een vrije blik op de verworvenheden van John Coltrane is Dear Trane een plaat die nieuwsgierig maakt. Maar er niet in slaagt de luisteraar die enige kennis heeft van het oeuvre van Trane, te overtuigen.

RINUS VAN DER HEIJDEN

Dear Lord – Dear Trane
Zennez Records

Sandro Fazio – elektrische en midi-gitaar
Francesco Bearzatti – tenorsaxofoon
Felix Barth – basgitaar, elektronica, stem
Bartho Staalman – drums, elektronica, stem en akoestische gitaar

www.moonrivermusic.com

 

Previous

Jacqueline Hamelink c.s. op avontuur in locomotiefhal

Next

Vergeten foto-archief van op zolder krijgt nieuw leven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook