Het kan natuurlijk niet uitblijven dat wanneer je al vier cd’s als leider hebt uitgebracht, je ook eens je tanden stuk wilt bijten op een album met een jazzpianotrio. Soo Cho nam haar eigen uitdaging aan en bracht dezer dagen ‘After All’ uit, waarop ze wordt begeleid door contrabassist Janos Bruneel en slagwerker Lionel Beuvens.
De geschiedenis van het pianotrio in de jazz is decennialang gevormd door de inspanningen die een pianist zich getroost om zijn of haar instrument in het midden van het muzikale spectrum te plaatsen. Om te laten horen hoe de technische stand van zaken is, hoe de muzikale ideeën van de pianist wel of niet tot wasdom zijn gekomen. Gelukkig vindt er de laatste jaren een kentering plaats: het is niet alleen meer de man of vrouw achter de piano die de volle aandacht vraagt; de begeleiders buigen het concept van het traditionele jazzpianotrio steeds vaker om in een driepersoons-exercitie.
Op After All is dit zeker ook het geval. Janos Bruneel en Lionel Beuvens dragen voor een belangrijk deel bij aan de schoonheid van de cd. Zij laten de ene keer Soo Cho haar eigen ding doen om op andere plekken de muziek te accentueren, van ornamenten te voorzien en in het geval van Janos Bruneel eigenhandig bij te sturen. De contrabassist is prominent maar niet opdringerig aanwezig en verleent de klanken van de piano extra kracht en delicatesse. Zijn geplukte spel is even krachtig als dat van Soo Cho, terwijl gestreken passages de ‘zachtheid’ van After All ondersteunen.
Soo Cho zelf klinkt uitermate zelfverzekerd op haar eerste trioplaat. Dat uit zich in een ferme aanslag op de toetsen, waarbij je soms gaat denken: ietsje minder kan ook. Maar de Koreaanse behoudt het evenwicht door dromerige doorgangen in te lassen, waarbij de contrabas vaak het bedje spreidt en het slagwerk voor zowat orkestrale beklemtoningen zorgdraagt. Het stuk Chickya is daar een mooi voorbeeld van. Maar ook de tien andere composities, alle van de hand van Soo Cho, hebben elk hun eigen charme in zowel registratie als uitvoering.
Soo Cho slaagt er op After All niet in om de muur die jazzpianotrio’s rond zich heen hebben opgetrokken, te doorbreken. Je hebt het allemaal al vaker gehoord. Toch onderscheidt dit album zich van andere, omdat er juist onder de oppervlakte mooie dingen gebeuren. Ze zijn subtiel van aard en hebben meerdere malen beluisteren nodig. En daarmee wil gezegd zijn wat hierboven is beweerd: dit pianotrio heeft van After All echt een driepersoons-exercitie gemaakt.
RINUS VAN DER HEIJDEN
Soo Cho – After All
Zennez Records
Soo Cho –piano
Janos Bruneel – contrabas
Lionel Beuvens – slagwerk