Concertrecensies

Teus Nobel Liberty Group sleurt je willoos mee

Onderweg naar Paradox plengde Teus Nobel deze avond een vreugdetraantje. Zó blij was hij dat hij na dik twee maanden weer een concert kon verzorgen. Wellicht dat die tranen zijn motivatie zo hebben verstevigd dat het live-streamconcert dat hij deze avond verzorgde, van sublieme kwaliteit was. Al lag dat niet alleen aan hem, zijn drie medemusici komt dezelfde eer toe. Plus de beeld- en geluidstechnici van Paradox, die er een schitterende registratie van maakten.

 

Teus Nobel is de bescheiden leider van een ijzersterke Liberty Group.

Teus Nobel en zijn Liberty Group verzorgden het derde concert in de serie 1,5 Meter Sessies van muziekpodium Paradox. Het werd een registratie van vreugde, fantasie, edel handwerk en onverwachte wendingen. Die laatste waren verpakt in een concept dat een uur lang de spanning tot het uiterste oprekte en waardoor de vijf gespeelde stukken geen moment hiaten vertoonden. De opeenstapeling van improvisaties en uiterst slimme wegen om telkens weer naar de thema’s van de stukken terug te keren, verblufte.

Jeroen Vierdag neemt een aparte plek in binnen de Nederlandse jazz- en improvisatiemuziek.

De Liberty Group van trompettist/fluegelhornspeler Teus Nobel nam twee jaar geleden al de cd Journey Of Man op. Tijdens de 1,5 Meter Sessie werd de speellijst aan dit album ontleend. Een plaat met eigen werk van de bandleden, minus één: Actual Proof. Het geesteskind van Herbie Hancock in het lege Paradox in een arrangement van Jeroen Vierdag was er een om door een ringetje te halen; en het intro op contrabas van Vierdag één om lang in je geheugen op te bergen. Voor de zoveelste keer bewees de contrabassist dat hij een aparte plek inneemt in de Nederlandse wereld van jazz- en improvisatiemuziek.

De beginklanken van Actual Proof door de contrabas werden subtiel omfloerst door met de vlakke handen bespeelde drums van Tuur Moens, waar de fluegelhorn van Teus Nobel bedachtzaam onder gleed. Tijdens het gehele concert was het opmerkelijk hoe bescheiden de leider zich opstelde. Zijn soli waren even belangrijk en evenwichtig als die van de anderen en de keuze van het gespeelde materiaal was zeker niet op hem toegespitst: twee van de vijf gespeelde stukken waren zelfs van de hand van Alexander van Popta. Een niet naar de voorgrond reikende leider derhalve, maar op de momenten dat hij wel de aandacht naar zich toe trok; nou, dan kon je maar beter even gaan terug staan!

Van Alexander van Popta werden twee composities gespeeld.

De muziek van de Liberty Group is veelomvattend. Zij maalt niet om genres of stijlen, maar is gefundeerd op eigen interpretaties van materiaal dat een kameraad heeft aangereikt en de vrijheid opeist het naar eigen inzicht vorm te geven. Telkens weer. Omdat de groep al twee jaar bestaat, zou je kunnen opmerken dat de bandleden danig op elkaar zijn ingespeeld. Maar dat argument is niet zo valide, omdat het kwartet daar te weinig speelbeurten voor heeft gekend. De reuzenkracht van de Liberty Group stoelt op ieders durf hun ego voor een deel in handen van de ander te leggen. En dat is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk, omdat de menselijke persoonlijkheid nu eenmaal veel kantjes heeft die vooral zichzelf willen etaleren. Bij deze Liberty Group is daar geen sprake van.

Het concept van Teus Nobel en de zijnen kent weinig solobeurten toe. Zijn ze er wel, dan zijn ze van korte duur. Het gaat hier duidelijk om de groepsklank. Dat aspect vormt geen enkel probleem, omdat deze homogeniteit vanzelf aandacht vraagt. Je hoeft er geen geduld voor te hebben, hij dient zich onafgebroken aan en sleurt je willoos mee.

Tuur Moens zorgde met zijn compositie ‘Crush’ voor een daverend einde van deze 1,5 Meter Sessie.

Dat was dan ook de voornaamste reden dat de Liberty Group maar vijf composities nodig had om zichzelf rotsvast te vestigen. Tegelijkertijd was het jammer: dit was een van de zeldzame concerten dat nog wel vijf stukken – en nog eens vijf en nog eens… had gerechtvaardigd.

Wie deze avond vergeten was te doneren – het gaat hier immers om een live-stream concert –  kan altijd nog terecht bij Teus Nobel via Tikkie: https://tikkie.me/pay/tevotc4tcvap2m0fc6a0

RINUS VAN DER HEIJDEN
Foto’s GEMMA KESSELS

 

TEUS NOBEL LIBERTY GROUP – 1,5 METER SESSIE

Paradox Tilburg, 15 mei ‘20

Teus Nobel – trompet en fluegelhorn
Alexander van Popta – piano
Jeroen Vierdag – contrabas
Tuur Moens – slagwerk

Volgende week volgt het voorlopig laatste concert van de 1,5 Meter Sessies. Lees er meer over.

 

Vorige bericht

Diatonische mondharmonica

volgende bericht

Corrie van Binsbergen als gitarist áf en componist óp

Geen reacties

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *